ID Муаллиф Муҳокамага чиқариш санаси Якунланиш санаси Таклифлар сони
2528 Высшая аттестационная комиссия при Кабинете Министров Республики Узбекистан 27/02/2019 15/03/2019 320

Муҳокама якунланди

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг Қарори
О мерах по дальнейшему совершенствованию системы аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации
ID-2528

За годы независимости в результате широкомасштабных реформ, осуществляемых в нашей стране, были созданы прочные правовые, научно-организационные и экономические основы приоритетного развития социальной сферы, в особенности образования и науки. За прошедший период была разработана уникальная система непрерывного образования. При этом особое внимание было уделено повышению качества
и эффективности послевузовского образования как составной части этой системы, его гармоничному развитию в соответствии с передовым мировым опытом.

Важным шагом в этой сфере стало введение в нашей стране с 1 июля 2017 года двухуровневой системы послевузовского образования, предусмат-ривающей защиту диссертации и присуждение учёной степени доктора философии (Doctor of Philosophy) (далее – доктор философии (PhD))
и доктора наук (
Doctor of Sciences) (далее – доктор наук (DSc))
в соответствующей отрасли науки, что способствовало повышению качества и эффективности аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации, а также широкому вовлечению в науку одаренной молодежи.

В настоящее время с учетом требований Стратегий действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан
в 2017–2021 годах
и Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису 28 декабря 2018 года ещё более возрастает необходимость повышения качества системы аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации, укрепления и эффективного использования научного потенциала в инновационном развитии республики
и целенаправленно
го применения передового мирового опыта.

В то же время сохряняется ряд проблем и недостатков, сдерживающих успешное проведение государственной политики модернизации, а также повышение качества и эффективности аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации, в числе которых:

первое отсутствие необходимых полномочий советов высших образовательных и научно-исследовательских учреждений по непосредственному присвоению соискателям ученых званий доцента, старшего научного сотрудника и профессора;

второене решены вопросы оптимизации вступительных экзаменов в институты послевузовского образования и квалификационных экзаменов;

третьене налажен системный анализ результативности деятельности специалистов, утвержденных в ученых степенях и ученых званиях, особенно их публикационной активности, результативности деятельности корпуса научных руководителей и консультантов;

четвёртое с учетом современных требований возлагаемых задач и функций назрела необходимость совершенствования структуры уполномоченного государственного органа по вопросам аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации.

В целях активизации участия научной общественности в дальнейшем социально-экономическом развитии и ускорении инновационного прогресса страны, создания еще более благоприятных условий для ведения научной деятельности, особенно для одарённой молодёжи, стимулирования эффективного научного труда, рационального использования передового зарубежного опыта, а также коренного повышения качества и эффективности аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации:

Мустақиллик йилларида мамлакатимизда амалга оширилаётган кенг кўламли ислоҳотлар натижасида ижтимоий соҳаларни, айниқса, таълим ва илм-фанни устувор ривожлантиришнинг мустаҳкам ҳуқуқий, илмий-ташкилий ва иқтисодий асослари яратилди. Ўтган давр мобайнида узлуксиз таълимнинг ноёб тизими ишлаб чиқилди. Бунда мазкур тизимнинг таркибий қисми бўлган олий ўқув юртидан кейинги таълимнинг сифати ва самарадорлигини ошириш, уни илғор жаҳон амалиёти билан уйғунликда ривожлантиришга алоҳида эътибор қаратилди.

Мамлакатимизда 2017 йилнинг 1 июлидан диссертация ҳимоя қилиш ҳамда тегишли фан тармоғи бўйича фалсафа доктори (Doctor of Philosophy) (кейинги ўринларда фалсафа доктори (PhD)) ва фан доктори (Doctor of Sciences) (кейинги ўринларда фан доктори (DSc)) илмий даражаларини беришни назарда тутувчи олий ўқув юртидан кейинги таълимнинг икки поғонали тизимини жорий қилиш бу соҳадаги муҳим қадам бўлиб, олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш сифати ва самарадорлигини оширишга ҳамда иқтидорли ёшларни илм-фанга кенг жалб қилишга хизмат қилди.

Ҳозирги кунда Ўзбекистон Республикасини 2017–2021 йилларда ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегияси ҳамда Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил

28 декабрдаги Олий Мажлисга Мурожаатномасида белгиланган талабларга мувофиқ олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш тизимининг сифатини янада ошириш, илмий салоҳиятни мустаҳкамлаш ва ундан республиканинг инновацион ривожланишида самарали фойдаланиш ва илғор жаҳон тажрибасидан мақсадли фойдаланиш зарурати тобора ортиб бормоқда.

Шу билан бирга, олий ўқув юртидан кейинги таълимни модернизациялаш ҳамда олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш сифати ва самарадорлигини янада ошириш бўйича давлат сиёсатини муваффақиятли амалга оширишда қатор муаммо ва камчиликлар сақланиб қолмоқда, хусусан:

биринчидан, олий таълим ва илмий-тадқиқот муассасалари кенгашларининг талабгорларга доцент, катта илмий ходим ва профессор илмий унвонларини бевосита бериш ваколати мавжуд эмас;

иккинчидан, олий ўқув юртидан кейинги таълим институтларига кириш имтиҳонлари ва малакавий имтиҳонларни оптималлаштириш масалалари ҳал этилмаган;

учинчидан, илмий даражаларда ва илмий унвонларда тасдиқланган мутахассислар фаолиятининг натижадорлигини, айниқса, уларнинг илмий ишлар нашр қилиш фаоллигини ҳамда илмий раҳбарлар ва маслаҳатчилар корпуси фаолиятининг натижадорлигини тизимли таҳлил қилиш йўлга қўйилмаган;

тўртинчидан, олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш масалалари бўйича давлат ваколатли органи тузилмасини замонавий талабларни ҳисобга олган ҳолда такомиллаштириш зарурати яққол намоён бўлмоқда.

Мамлакатимизнинг ижтимоий-иқтисодий ривожланиши ва инновацион тараққиётини жадаллаштиришда илмий жамоатчилик иштирокини янада фаоллаштириш, илмий фаолият олиб боришда, айниқса, иқтидорли ёшларга янада кенг шарт-шароитлар яратиш, самарали илмий фаолиятни рағбатлантириш, илғор хорижий тажрибадан оқилона фойдаланиш ҳамда олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрлар аттестациясини ташкил этиш сифати ва самарадорлигини тубдан ошириш мақсадида:

1. Согласиться с предложением Высшей аттестационной комиссии при Кабинете Министров Республики Узбекистан (далее – ВАК), Министерства высшего и среднего специального образования, Академии наук Республики Узбекистан и других заинтересованных министерств и ведомств по внедрению в экспериментальном порядке в 2019–2021 годах в практику аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации следующих мер:

с 1 сентября 2019 года предоставить советам высших образовательных учреждений, входящих по рейтингу в 30 лучших ВОУ республики, и научно-исследовательских учреждений, рекомендованных Академией наук, права непосредственного присвоения соответствующих ученых званий доцента и старшего научного сотрудника, с 1 сентября 2020 – ученого звания профессора;

с 1 сентября 2019 года внедрить в процесс аттестации практику размещения полного текста диссертации на образовательном портале «Ziyonet» и осуществление наряду с существующей практикой электронной экспертизы диссертации научным сообществом;

с 1 сентября 2019 года оптимизировать квалификационные и вступительные экзамены, предусмотрев сдачу экзамена по иностранному языку только при поступлении в институты послевузовского образования;

с 1 января 2020 года поэтапно повышать требования к публикациям научных результатов диссертационных исследований, в первую очередь диссертаций на соискание ученой степени доктора наук (DSc) путем введения требования публикации статей в международных рецензируемых журналах, имеющих импакт-фактор, а также наличие у соискателей индекса Хирша;

с 1 сентября 2019 организовать единую систему мониторинга результативности деятельности специалистов, утвержденных в ученых степенях и ученых званиях.

1. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ҳузуридаги Олий аттестация комиссияси (кейинги ўринларда ОАК), Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Ўзбекистон Республикаси Фанлар академияси ва бошқа манфаатдор вазирлик ва идораларнинг олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш амалиётига 2019–2021 йилларда эксперимент тарзида қуйидаги чора-тадбирларни жорий этиш таклифларига розилик берилсин:

республика олий таълим муассасалари (ОТМ)нинг рейтинги бўйича энг яхши 30 та ОТМ кенгашларига ва Фанлар академияси тавсия этган илмий-тадқиқот муассасалари кенгашларига 2019 йилнинг 1 сентябридан бошлаб талабгорларга бевосита тегишли доцент ва катта илмий ходим илмий унвонларини, 2020 йилнинг 1 сентябридан бошлаб профессор илмий унвонини бериш ҳуқуқини бериш;

2019 йилнинг 1 сентябридан бошлаб аттестация жараёнига диссертациянинг тўлиқ матнини “Ziyonet” таълим порталига жойлаштириш ва амалдаги экспертиза билан бир қаторда илмий жамоатчилик томонидан диссертациялар электрон экспертизасини ўтказиш амалиётини жорий қилиш;

2019 йилнинг 1 сентябридан бошлаб чет тили бўйича имтиҳонни фақат олий ўқув юртидан кейинги таълим институтларига киришда топширишни назарга тутган ҳолда олий ўқув юртидан кейинги таълим институтларига кириш имтиҳонлари ва малакавий имтиҳонларни оптималлаштириш;

2020 йилнинг 1 январидан бошлаб импакт-факторга эга бўлган халқаро рецензия қилинадиган журналларда мақолалар чоп этиш ва талабгорларда Хирш индекси мавжудлиги талабларини киритиш орқали диссертация тадқиқотлари илмий натижаларини нашр этишга қўйиладиган талабларни, биринчи навбатда, фан доктори (DSc) илмий даражасини олиш учун тайёрланган диссертация учун босқичма-босқич ошириш;

2019 йилнинг 1 сентябридан бошлаб илмий даражаларда ва илмий унвонларда тасдиқланган мутахассислар фаолиятининг натижадорлиги мониторингини олиб боришнинг яхлит тизимини яратиш.

2. ВАК совместно с Министерством по развитию информационных технологий и коммуникаций и другими заинтересованными министерствами и ведомствами обеспечить представление на основе электронного документо-оборота в ВАК:

с 1 января 2020 года всех корресподенций между ВАК и советами высших образовательных и научно-исследовательских учреждений, а также научными советами по присуждению ученых степеней;

с 1 января 2020 года аттестационных дел по присвоению ученых званий,

с 1 сентября 2020 года аттестационных дел по присуждению ученых степеней.

2. ОАК Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги ва бошқа манфаатдор вазирлик ва идоралар билан биргаликда электрон ҳужжат айланиш асосида ОАКга қуйидагиларни тақдим этишни таъминласин;

2020 йилнинг 1 январидан бошлаб ОАК ва олий таълим ва илмий-тадқиқот муассасалари кенгашлари, шунингдек, илмий даражалар берувчи илмий кенгашлар ўртасидаги барча ёзишмалар;

2020 йилнинг 1 январидан бошлаб илмий унвонлар бериш бўйича аттестация ишлари;

2020 йилнинг 1 сентябридан бошлаб илмий даражаларда тасдиқлаш бўйича аттестация ишлари.

3. Утвердить структуру аппарата ВАК согласно приложению №1.

Установить предельную численность управленческого персонала аппарата ВАК в количестве 45 единиц с соответствующим фондом оплаты труда.

Предоставить председателю ВАК право при необходимости вносить изменения в структуру аппарата ВАК в пределах установленной общей численности сотрудников и фонда оплаты труда.

3. ОАК аппаратининг тузилмаси 1-иловага мувофиқ тасдиқлансин.

ОАК аппаратининг 45 нафардан иборат бошқарув ходимларининг чекланган умумий сони тегишли меҳнатга ҳақ тўлаш фонди билан белгилансин.

ОАК раисига, зарурат бўлганда, ОАК аппаратининг тузилмасига ходимларнинг белгиланган умумий сони ва меҳнатга ҳақ тўлаш фонди доирасида ўзгартиришлар киритиш ҳуқуқи берилсин.

4. Установить, что содержание ВАК осуществляется в рамках ежегодно выделяемых ассигнований из Государственного бюджета Республики Узбекистан и других источников, не запрещенных законодательством.

4. ОАКнинг таъминоти Ўзбекистон Республикаси Давлат бюджетидан ҳар йили ажратиладиган маблағлар ҳамда қонун ҳужжатларида тақиқланмаган бошқа манбалар доирасида амалга оширилиши белгилаб қўйилсин.

5. Утвердить «Положение о Высшей аттестационной комиссии при Кабинете Министров Республики Узбекистан» согласно приложению №2.

5. “Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ҳузуридаги Олий аттестация комиссияси тўғрисида”ги низом 2-иловага мувофиқ тасдиқлансин.

6. Министерству финансов Республики Узбекистан:

распространить на управленческий персонал аппарата ВАК условия оплаты труда, предусмотренные для сотрудников аппарата управления Академии наук Республики Узбекистан;

исходя из количества нововведённых штатных единиц управленческого персонала аппарата ВАК, внести в бюджетные расходы соответствующие затраты, в том числе затраты на обеспечение их необходимой офисной мебелью и компьютерной техникой.

6. Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги:

Ўзбекистон Республикаси Фанлар академияси бошқарув аппарати ходимлари учун кўзда тутилган меҳнатга ҳақ тўлаш шартларини ОАК аппаратининг бошқарув ходимларига нисбатан қўлласин;

ОАК аппаратининг янги киритилган бошқарув ходимлари штат бирликлари сонидан келиб чиқиб, тегишли сарф-харажатларни, жумладан, уларни зарур мебель жиҳозлари ва компьютер техникалари билан таъминлаш бўйича сарф-харажатларни бюджет харажатларига киритишни таъминласин.

7. ВАК совместно с заинтересованными министерствами и ведомствами:

 в месячный срок представить предложения для утверждения персонального состава Президиума ВАК;

в двухмесячный срок:

обеспечить внесение в Кабинет Министров предложений об изменениях и дополнениях в законодательство, вытекающих из настоящего постановления;

представить в установленном порядке для утверждения новые редакции “Положение о научном совете по присуждению ученых степеней”, “Положение о порядке присуждения ученых степеней”, “Положение о порядке присуждения ученых званий”, “Положение о порядке проведения квалификационных экзаменов”, “Положение об экспертном совете” предусматривающим, в том числе

предоставление советам высших образовательных и научно-исследовательских учреждений права непосредственного присвоения соответствующих ученых званий доцента, старшего научного сотрудника и профессора;

передачу отдельных полномочий ВАК в советы научно-исследовательских и высших образовательных учреждений, а также в научные советы по присуждению ученых степеней;

внедрение в процесс аттестации практики размещения полного текста диссертации на образовательном портале «Ziyonet» и осуществить наряду с существующей практикой электронной экспертизу диссертации научным сообществом;

оптимизацию квалификационных и вступительных экзаменов;

поэтапное повышение требования к публикациям научных результатов диссертационных исследований путем введения требования публикации статей в международных рецензируемых журналах, имеющих импакт-фактор, а также наличие у соискателей индекса Хирша.

в двухмесячный срок:

обеспечить приведение ведомственных нормативно-правовых актов в соответствие с настоящим постановлением;

организовать укомплектование нововведённых штатных единиц управленческого персонала аппарата ВАК высококвалифицированными специалистами.

7. ОАК бошқа манфаатдор вазирлик ва идоралар билан биргаликда:

бир ой муддатда ОАК Раёсатининг шахсий таркибини тасдиқлаш учун таклифлар киритсин;

икки ой муддатда:

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасига мазкур қарордан келиб чиққан ҳолда амалдаги қонунчиликка ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш бўйича таклифлар киритишни таъминласин;

“Илмий даражалар берувчи илмий кенгаш тўғрисида”ги низом, “Илмий даражалар бериш тартиби тўғрисида”ги низом, “Илмий унвонлар бериш тартиби тўғрисида”ги низом, “Малакавий имтиҳонларни ўтказиш тартиби тўғрисида”ги низом, “Эксперт кенгаши тўғрисида”ги низомларнинг қуйидагиларни назарда тутувчи янги таҳрирларини ўрнатилган тартибда тасдиқлаш учун тақдим этсин:

олий таълим ва илмий-тадқиқот муассасалари кенгашларига талабгорларга доцент, катта илмий ходим ва профессор илмий унвонларини бевосита бериш ҳуқуқини бериш;

ОАКнинг айрим ваколатларини олий таълим ва илмий-тадқиқот муассасалари кенгашлари, шунингдек, илмий даражалар берувчи илмий кенгашларга бериш;

аттестация жараёнига диссертациянинг тўлиқ матнини “Ziyonet” таълим порталига жойлаштириш ва амалдаги экспертиза билан бир қаторда илмий жамоатчилик томонидан диссертациялар электрон экспертизасини ўтказиш амалиётини жорий қилиш;

кириш имтиҳонлари ва малакавий имтиҳонларни оптималлаштириш;

диссертация тадқиқотлари илмий натижаларини нашр этишга қўйилган талабларни импакт-факторга эга бўлган халқаро рецензия қилинадиган журналларда мақолалар чоп этиш ва талабгорларда Хирш индекси мавжудлиги талабларини киритиш орқали босқичма-босқич ошириш.

икки ой муддатда:

идоравий меъёрий-ҳуқуқий ҳужжатларнинг ушбу қарорга мувофиқлаштирилишини таъминласин;

ОАК аппаратининг янги киритилган бошқарув ходимлари штат бирликларини юқори малакали мутахассислар ҳисобидан тўлдиришни ташкил қилсин.

8. ВАК, Министерству высшего и среднего специального образования, Академии наук Республики Узбекистан совместно с другими заинтересованными министерствами и ведомствами по результатам эксперимента подготовить и представить в Кабинет Министров Республики Узбекистан к 1 сентябрю 2022 года предложения по коренному совершенствованию системы аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации с учетом стратегических целей социально-экономического развития республики и передового мирового опыта.

8. ОАК, Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Ўзбекистон Республикаси Фанлар академияси ва бошқа манфаатдор вазирлик ва идоралар билан биргаликда эксперимент натижалари бўйича республикани ижтимоий-иқтисодий ривожлантиришнинг стратегик мақсадлари ва илғор жаҳон тажрибасини эътиборга олган ҳолда олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш тизимини тубдан такомиллаштириш бўйича таклифлар тайёрласин ва 2022 йилнинг

1 сентябрига Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасига киритсин.

9. Признать утратившими силу:

четвёртый абзац пункта № 1 постановления Кабинета Министров Республики Узбекистан от 28 декабря 2012 года № 365 «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы послевузовского образования и аттестации научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации» (Собрание законодательства Республики Узбекистан, 2013 год, № 1,
статья
5), а также приложение № 3 к данному постановлению.

9. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2012 йил

28 декабрдаги 365-сон “Олий ўқув юртидан кейинги таълим ҳамда олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни аттестациядан ўтказиш тизимини такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги қарори (Ўзбекистон Республикаси ҚТ, 2013 й., 1-сон, 5-модда) 1-бандининг тўртинчи хатбошиси, шунингдек, қарорнинг 3-иловаси ўз кучини йўқотган деб ҳисоблансин.

10. Контроль над исполнением настоящего Постановления возложить на заместителя Премьер-министра Республики Узбекистан А.А. Абдухакимова.

10. Мазкур қарорнинг ижросини назорат қилиш Ўзбекистон Республикасининг Бош вазир ўринбосари А.А.Абдухакимов зиммасига юклатилсин.

Умумий таклифлар

3847