Давлат тилида матни бўлмаган лойиҳалар портал маъмурияти томонидан лойиҳа муаллифини огоҳлантирмасдан ўчирилади
ID Муаллиф Муҳокамага чиқариш санаси Якунланиш санаси Таклифлар сони
16758 Ўзбекистон Республикаси Олий суди 13/04/2020 28/04/2020 48

Муҳокама якунланди

Ўзбекистон Республикаси Қонуни
«Суд муҳокамаларида прокурорнинг иштирок этиши такомиллаштирилиши муносабати билан «Прокуратура тўғрисида»ги Ўзбекистон Республикаси Қонунига ўзгартишлар киритиш ҳақида»ги Ўзбекистон Республикаси қонуни лойиҳаси
ID-16758

Лойиҳа

 

Ўзбекистон Республикасининг

ҚОНУНИ

 

Суд муҳокамаларида прокурорнинг иштирок этиши такомиллаштирилиши муносабати билан «Прокуратура тўғрисида»ги Ўзбекистон Республикаси Қонунига ўзгартишлар киритиш ҳақида

 

1-модда. Ўзбекистон Республикасининг 1992 йил 9 декабрда қабул қилинган «Прокуратура тўғрисида»ги 746–XII-сонли Қонунига (Ўзбекистон Республикасининг 2001 йил 29 августда қабул қилинган 257–II-сонли Қонуни таҳририда) (Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 2001 йил, 9–10, 168-модда; 2003 йил, № 5, 67-модда; 2005 йил, № 1, 18-модда; Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарининг Ахборотномаси, 2007 йил, № 6, 249-модда; 2008 йил, № 9, 487-модда; № 12, 636-модда; 2011 йил, № 4, 101-модда; 2012 йил, № 9/2, 244-модда; 2015 йил, № 8, 310-модда; 2016 йил, № 9, 276-модда; 2017 йил, № 3, 47-модда, № 6, 300-модда, № 9, 510-модда, № 10, 605-модда; 2018 йил, № 4, 218-модда, № 7, 431-модда; 2019 йил, № 1, 1, 5-моддалар, № 5, 267-модда, № 11, 791-модда; 2020 йил, № __, __-модда) қуйидаги ўзгартишлар киритилсин:

1) 4-модданинг еттинчи хатбошиси қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«судларда жиноят ишлари кўриб чиқилаётганда давлат айбловини қувватлаш, судларда фуқаролик ишларини, маъмурий ишларни, маъмурий ҳуқуқбузарликлар тўғрисидаги ишларни ҳамда иқтисодий низоларни кўришда қонунда назарда тутилган ҳолларда иштирок этиш, қонунларга зид бўлган суд ҳужжатларига тақдимномалар киритиш»;

2) 13-модда иккинчи қисмининг тўртинчи хатбошиси қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми мажлисларида иштирок этиши, Пленумга кўриб чиқиш учун киритилган масалалар муҳокамасида иштирок этиши, қонун ҳужжатларини қўллаш масалалари бўйича Пленум тушунтиришлар бериши хусусида таклифлар киритиши мумкин»;

3) 33-модданинг биринчи қисми қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«Фуқароларнинг, корхоналар, муассасалар ва ташкилотларнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатлари суд йўли билан самарали ҳимоя қилинишини таъминлаш мақсадида прокурор, қонунда назарда тутилган ҳолларда суд инстанцияларида ишлар кўрилаётганда қонунда белгиланган тартибда иштирок этади»;

4) 34-модданинг биринчи қисми қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«Суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори қонуний кучга кирган ишни прокурор тарафлар мурожаат қилган тақдирда, ўз ваколатлари доирасида суддан талаб қилиб олиш ҳуқуқига эгадир. Прокурор ёки унинг топшириғига биноан  прокуратура органларининг бошқа ходимлари тарафлар мурожаати мавжуд бўлган ишни судда ўрганиб чиқиш ҳуқуқига эга»;

5) 35-модда қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«35-модда. Суд қарорлари устидан шикоят қилиш

Прокурор процессуал қонунда белгиланган тартибда ўз ваколатлари доирасида суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори устидан тақдимнома киритиш орқали шикоят қилишга ҳақли.

Тақдимнома киритиш прокурорнинг ваколат доирасидан четга чиқиб кетадиган ҳолларда, у тақдимнома келтириш тўғрисидаги илтимоснома билан юқори турувчи прокурорга мурожаат этади»;

6) 36-модда қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«36-модда. Тақдимномаларни ўзгартириш, тўлдириш, чақириб олиш

Суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарорига нисбатан киритилган апелляция, кассация, хусусий тақдимнома тақдимномани киритган прокурор томонидан, шунингдек юқори турувчи прокурор томонидан суд ишни кўришни бошлагунига қадар ўзгартирилиши, тўлдирилиши ёки чақириб олиниши мумкин»;

7) 41-модданинг биринчи қисми қуйидаги таҳрирда баён этилсин:

«Прокурор фуқаролар, юридик шахслар ва давлатнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш учун ариза билан судга қонунда назарда тутилган ҳолларда мурожаат қилиш ҳуқуқига эга».

2-модда. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси:

ҳукумат қарорларини ушбу Қонунга мувофиқлаштирсин;

давлат бошқаруви органлари ушбу Қонунга зид бўлган ўз норматив-ҳуқуқий ҳужжатларини қайта кўриб чиқишлари ва бекор қилишларини таъминласин;

ушбу Қонуннинг ижросини, ижрочиларга етказилишини ҳамда моҳияти ва аҳамияти аҳоли ўртасида тушунтирилишини таъминласин.

3-модда. Ушбу Қонун расмий эълон қилинган кундан эътиборан кучга киради.

 

Ўзбекистон Республикасининг

                 Президенти

 

 

«Суд муҳокамаларида прокурорнинг иштирок этиши такомиллаштирилиши муносабати билан «Прокуратура тўғрисида»ги Ўзбекистон Республикаси Қонунига ўзгартишлар киритиш ҳақида»ги Ўзбекистон Республикаси қонуни лойиҳасига
ТУШУНТИРИШ ХАТИ

 

I. Қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш асоси

Қонун лойиҳаси Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил
24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган 2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажариш мақсадида Ўзбекистон Республикаси Олий суди томонидан ишлаб чиқилган.

II. Қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш зарурлиги

Ўзбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга Мурожаатномасида, 2020 йил 2 мартда қабул қилинган «2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастури тўғрисида»ги ПФ–5953-сонли Фармонида прокурорнинг суд қарорлари устидан протест келтириш, судлардан ишларни талаб қилиб олиш, ишларни фуқаролик ва иқтисодий судларда кўриб чиқиш чоғида иштирок этиш, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Олий судининг Пленуми мажлисида иштирок этиш асослари ва тартибига тааллуқли ваколатларини қайта кўриб чиқиш зарурияти таъкидланган.

Амалдаги тартибда («Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 13 ва 33-моддалари) прокурорнинг Олий суд Пленумида, шунингдек барча суд инстанцияларида ишларни кўриб чиқиш чоғида сўзсиз иштирок этиши назарда тутилган.

Шуни таъкидлаш керакки, прокурорнинг: Олий суд Пленуми мажлисида, шунингдек судлар томонидан ишларни кўриб чиқишда иштирок этишига доир мазкур тартиб Олий суд Пленуми бошқа иштирокчиларининг иштирок этиш тартибидан фарқ қилади, шунингдек тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципига (ЖПКнинг 25-моддаси, ФПКнинг 10-моддаси, ИПКнинг 9-моддаси) зид келади.

Чунончи, «Судлар тўғрисида»ги Қонуннинг 15-моддасига кўра Ўзбекистон Республикаси Олий судининг Пленуми мажлисларида Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори иштирок этади. Ўзбекистон Республикаси Олий судининг Пленум мажлисларида Конституциявий суд раиси, Судьялар олий кенгашининг раиси, адлия вазири, судьялар, Ўзбекистон Республикаси Олий суди ҳузуридаги илмий-маслаҳат кенгаши аъзолари иштирок этиши мумкин. Сўзсиз, бундай ёндашув Олий суд Пленумининг қарорларини ишлаб чиқишга ва қабул қилишга бир хил ҳисса қўшадиган суд ва ижро этувчи ҳокимият вакилларининг, илмий-маслаҳат кенгаши аъзоларининг ҳуқуқларини бир мунча камситади.

Прокурорнинг ишларни судларда кўриш чоғида процесснинг бошқа иштирокчиларидан (қонуний вакил, ҳимоячи ва бошқалар) фарқли равишда сўзсиз иштирок этиши масаласида ҳам шундай вазият юзага келган, яъни процесснинг мазкур бошқа иштирокчиларига суд инстанциясида (биринчи, апелляция, кассация, назорат инстанцияларида), иштирок этиши учун тегишли тарафнинг розилиги (ишончнома, ордер) бўлган тақдирдагина йўл қўйилади.

Бундан ташқари «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 34-моддасида прокурорнинг суддан ҳукм, ҳал қилув қарори, ажрим ва қарор қонуний кучга кирган исталган ишни талаб қилиб олиш ҳамда суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори устидан протест келтириш ҳуқуқи («Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 35-моддаси) мустаҳкамлаб қўйилган.

Суд процессида айбловнинг манфаатларини қўллаб-қувватловчи ва давлатнинг манфаатларини ҳимоя қилувчи прокурорнинг ҳамда судда ҳуқуқларини ҳимоя қилаётган шахснинг манфаатларини кўзлаб ишда иштирок этаётган ҳимоячининг (адвокатнинг) процессуал ҳуқуқлари таққосланганда жараённинг асосий принципи – тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципи бузилаётганлиги яққол кўринади. Масалан, агар прокурор исталган ишни талаб қилиб олишга ва у бўйича протест келтиришга ҳақли бўлиб, бу протест сўзсиз равишда назорат тартибида кўриб чиқилса, ҳимоячи (адвокат) эса, шикоят беришга бўлган ўз ҳуқуқини ўзи манфаатларини ҳимоя қилаётган шахсларнинг бунга розилиги бўлган тақдирдагина амалга ошириши мумкин ва бунда шикоятни назорат тартибида кўриб чиқиш рад этилиши мумкин (ФПКнинг 431-моддаси, ЖПКнинг 515-моддаси, ИПКнинг 315-моддаси).

Процессуал қонун ҳужжатларида тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципи одил судловни амалга оширишда асосий омиллардан бири эканлигини эътиборга олган ҳолда, прокурорнинг суд қарорлари устидан протест келтириш, судлардан ишларни талаб қилиб олиш, фуқаролик ва иқтисодий судларда ишларни кўриб чиқишда иштирок этиш, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми мажлисида иштирок этиш асослари ва тартибига тааллуқли ваколатларини қайта кўриб чиқиш таклиф этилмоқда.

III. Қонун лойиҳасининг мазмуни

Тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципига риоя этилишини таъминлаш учун процессуал қонун ҳужжатларини янада такомиллаштириш мақсадида лойиҳада прокурорнинг ваколатларини қайта кўриб чиқиш назарда тутилмоқда. Хусусан:

– «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 4, 13, 33 - моддаларига прокурорнинг Олий суд Пленуми мажлисида, шунингдек давлатнинг манфаатларини ҳимоя қилишга тааллуқли фуқаролик ва иқтисодий ишлар бўйича суд мажлисларида ҳамда алоҳида тоифадаги ишларда иштирок этишига тааллуқли ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш;

– «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 34 - моддасига прокурорнинг ишни суддан тарафлар мурожаати бўйича талаб қилиб олиш ҳуқуқини назарда тутувчи ўзгартишлар киритиш;

– «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 35 ва 36 - моддаларига прокурорнинг суд қарорлари устидан протест киритиш йўли билан эмас, балки тақдимнома киритиш йўли билан апелляция, кассация ва назорат тартибида шикоят қилишини назарда тутувчи ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш;

– «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 41 - моддасига прокурор фуқароларнинг, юридик шахсларнинг ҳамда давлатнинг ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш учун ариза билан судга фақат Қонунда назарда тутилган ҳоллардагина мурожаат қилиш ҳуқуқига эга эканлигини мустаҳкамловчи ўзгартишлар киритиш белгиланган.

IV. Халқаро тажриба

Лойиҳани ишлаб чиқиш жараёнида Франция, Германия, Япония, Испания, Австрия, Литва, Эстония, Молдова, Россия Федерацияси, Қозоғистон Республикаси, Беларусь Республикаси ва Қирғизистон Республикаси каби давлатларда прокурорнинг суд мажлисларида ва Олий суд Пленуми мажлисларида иштирок этиши масаласини тартибга солиш соҳасидаги халқаро тажриба ўрганиб чиқилди.

V. Кутилаётган натижалар

Таклиф этилаётган ўзгартишлар ва қўшимчалар туфайли:

процессуал қонун ҳужжатларидаги тарафларнинг тортишув ва тенг ҳуқуқлилиги принципига прокурорнинг ваколатларини процесснинг бошқа иштирокчилари ваколатлари билан бирхиллаштириш йўли билан сўзсиз риоя этилишига;

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган 2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажаришга эришилади.

VI. Қонун ҳужжатларини ўзгартириш ва молиявий харажатлар

Қонун лойиҳаси Давлат бюджетидан қўшимча харажатларни, шунингдек бошқа қонунларга ўзгартиш ва қўшимчалар киритишни талаб қилмайди.

VII. Қонун лойиҳасининг жамоатчилик муҳокамаси

Қонун ҳужжатларининг талабларига мувофиқ, қонун лойиҳаси жамоатчилик муҳокамасини ўтказиш учун Ўзбекистон Республикаси Интерактив давлат хизматлари ягона порталига жойлаштирилди.

 

 Суд муҳокамаларида прокурорнинг иштирок этиши такомиллаштирилиши муносабати билан Прокуратура тўғрисида”ги Ўзбекистон Республикаси Қонунига ўзгартишлар киритиш ҳақида”ги Ўзбекистон Республикаси қонуни лойиҳасининг

ТАҚҚОСЛАМА ЖАДВАЛИ

Амалдаги таҳрир

Таклиф этилаётган таҳрир

Асос

Ўзбекистон Республикаси «Прокуратура тўғрисида»ги қонуни (янги таҳрири)

(1992 йил 9 декабрда қабул қилинган,№ 257-II)

1.

4-модда. Прокуратура органлари фаолиятининг асосий йўналишлари

 

Прокуратура органлари ўз фаолиятини қуйидаги асосий йўналишлар бўйича амалга оширади:

вазирликлар, давлат қўмиталари, идоралар, фуқароларнинг ўзини ўзи бошқариш органлари, жамоат бирлашмалари, корхоналар, муассасалар, ташкилотлар, ҳокимлар ва бошқа мансабдор шахслар томонидан қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш;

фуқаронинг ҳуқуқ ҳамда эркинликларини таъминлашга қаратилган қонунлар ижроси устидан назорат қилиш;

Ўзбекистон Республикаси Қуролли Кучларида, вазирликлар, давлат қўмиталари ва идораларининг ҳарбий тузилмаларида қонунларга риоя этилиши устидан назорат қилиш;

тезкор-қидирув фаолиятни, терговга қадар текширувни, суриштирувни, дастлабки терговни амалга оширадиган органлар томонидан қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш ҳамда уларнинг жиноятчиликка қарши кураш борасидаги фаолиятини мувофиқлаштириш;

жиноятлар юзасидан дастлабки тергов олиб бориш;

судларда жиноят ишлари кўриб чиқилаётганда давлат айбловини қувватлаш, судларда фуқаролик ишларини, маъмурий ҳуқуқбузарликлар тўғрисидаги ишларни ҳамда иқтисодий низоларни кўришда иштирок этиш, қонунларга зид бўлган суд ҳужжатларига протест келтириш;

 

 

солиқ интизомини мустаҳкамлашга, солиқ, валюта соҳасидаги жиноятлар ва ҳуқуқбузарликларга қарши курашга, шунингдек давлатга етказилган иқтисодий зарарни қоплашга қаратилган қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш;

ушлаб турилганларни, қамоққа олинганларни сақлаш жойларида, жиноий жазоларни ва жиноят-ҳуқуқий таъсирнинг бошқа чораларини ижро этиш чоғида қонунларга риоя этилиши устидан назорат қилиш;

қонун ижодкорлиги фаолиятида ҳамда жамиятда ҳуқуқий маданиятни юксалтириш ишида иштирок этиш.

4-модда. Прокуратура органлари фаолиятининг асосий йўналишлари

 

Прокуратура органлари ўз фаолиятини қуйидаги асосий йўналишлар бўйича амалга оширади:

вазирликлар, давлат қўмиталари, идоралар, фуқароларнинг ўзини ўзи бошқариш органлари, жамоат бирлашмалари, корхоналар, муассасалар, ташкилотлар, ҳокимлар ва бошқа мансабдор шахслар томонидан қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш;

фуқаронинг ҳуқуқ ҳамда эркинликларини таъминлашга қаратилган қонунлар ижроси устидан назорат қилиш;

Ўзбекистон Республикаси Қуролли Кучларида, вазирликлар, давлат қўмиталари ва идораларининг ҳарбий тузилмаларида қонунларга риоя этилиши устидан назорат қилиш;

тезкор-қидирув фаолиятни, терговга қадар текширувни, суриштирувни, дастлабки терговни амалга оширадиган органлар томонидан қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш ҳамда уларнинг жиноятчиликка қарши кураш борасидаги фаолиятини мувофиқлаштириш;

жиноятлар юзасидан дастлабки тергов олиб бориш;

судларда жиноят ишлари кўриб чиқилаётганда давлат айбловини қувватлаш, судларда фуқаролик ишларини, маъмурий ишларни, маъмурий ҳуқуқбузарликлар тўғрисидаги ишларни ҳамда иқтисодий низоларни кўришда қонунда назарда тутилган ҳолларда иштирок этиш, қонунларга зид бўлган суд ҳужжатларига тақдимномалар киритиш;

солиқ интизомини мустаҳкамлашга, солиқ, валюта соҳасидаги жиноятлар ва ҳуқуқбузарликларга қарши курашга, шунингдек давлатга етказилган иқтисодий зарарни қоплашга қаратилган қонунларнинг ижро этилиши устидан назорат қилиш;

ушлаб турилганларни, қамоққа олинганларни сақлаш жойларида, жиноий жазоларни ва жиноят-ҳуқуқий таъсирнинг бошқа чораларини ижро этиш чоғида қонунларга риоя этилиши устидан назорат қилиш;

қонун ижодкорлиги фаолиятида ҳамда жамиятда ҳуқуқий маданиятни юксалтириш ишида иштирок этиш.

Қонун лойиҳаси Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган
2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлан-тиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажариш мақсадида ишлаб чиқилган, унга кўра прокурорнинг суд мажлисларида иштирок этиш ваколатлари аниқлаштирилмоқда.

Амалдаги тартибда («Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 13 ва 33-моддалари) прокурорнинг Олий суд Пленумида, шунингдек барча суд инстанцияларида ишларни кўриб чиқиш чоғида сўзсиз иштирок этиши назарда тутилган.

Шуни таъкидлаш керакки, прокурорнинг: Олий суд Пленуми мажлисида, шунингдек судлар томонидан ишларни кўриб чиқишда иштирок этишига доир мазкур тартиб Олий суд Пленуми бошқа иштирокчиларининг иштирок этиш тартибидан фарқ қилади, шунингдек тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципига (ЖПКнинг
25-моддаси, ФПКнинг 10-моддаси, ИПКнинг 9-моддаси)
зид келади.

Чунончи, «Судлар тўғрисида»ги Қонуннинг 15-моддасига кўра Ўзбекистон Республикаси Олий судининг Пленуми мажлисларида Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори иштирок этади. Ўзбекистон Республикаси Олий судининг Пленум мажлисларида Конституциявий суд раиси, Судьялар олий кенгашининг раиси, адлия вазири, судьялар, Ўзбекистон Республикаси Олий суди ҳузуридаги илмий-маслаҳат кенгаши аъзолари иштирок этиши мумкин. Сўзсиз, бундай ёндашув Олий суд Пленумининг қарорларини ишлаб чиқишга ва қабул қилишга бир хил ҳисса қўшадиган суд ва ижро этувчи ҳокимият вакилларининг, илмий-маслаҳат кенгаши аъзоларининг ҳуқуқларини бир мунча камситади.

Прокурорнинг ишларни судларда кўриш чоғида процесснинг бошқа иштирокчиларидан (қонуний вакил, ҳимоячи ва бошқалар) фарқли равишда сўзсиз иштирок этиши масаласида ҳам шундай вазият юзага келган, яъни процесснинг мазкур бошқа иштирокчиларига суд инстанциясида (биринчи, апелляция, кассация, назорат инстанцияларида), иштирок этиши учун тегишли тарафнинг розилиги (ишончнома, ордер) бўлган тақдирдагина йўл қўйилади.

Бундан ташқари «Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг
34-моддасида прокурорнинг суддан ҳукм, ҳал қилув қарори, ажрим ва қарор қонуний кучга кирган исталган ишни талаб қилиб олиш ҳамда суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори устидан протест келтириш ҳуқуқи («Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 35-моддаси) мустаҳкамлаб қўйилган.

Суд процессида айбловнинг манфаатларини қўллаб-қувватловчи ва давлатнинг манфаатларини ҳимоя қилувчи прокурорнинг ҳамда судда ҳуқуқларини ҳимоя қилаётган шахснинг манфаатларини кўзлаб ишда иштирок этаётган ҳимоячининг (адвокатнинг) процессуал ҳуқуқлари таққосланганда жараённинг асосий принципи – тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципи бузилаётганлиги яққол кўринади. Масалан, агар прокурор исталган ишни талаб қилиб олишга ва у бўйича протест келтиришга ҳақли бўлиб, бу протест сўзсиз равишда назорат тартибида кўриб чиқилса, ҳимоячи (адвокат) эса, шикоят беришга бўлган ўз ҳуқуқини ўзи манфаатларини ҳимоя қилаётган шахсларнинг бунга розилиги бўлган тақдирдагина амалга ошириши мумкин ва бунда шикоятни назорат тартибида кўриб чиқиш рад этилиши мумкин (ФПКнинг 431-моддаси, ЖПКнинг 515-моддаси, ИПКнинг 315-моддаси).

Процессуал қонун ҳужжатларида тарафларнинг тортишуви ва тенг ҳуқуқлилиги принципи одил судловни амалга оширишда асосий омиллардан бири эканлигини эътиборга олган ҳолда, прокурорнинг суд қарорлари устидан протест келтириш, судлардан ишларни талаб қилиб олиш, фуқаролик ва иқтисодий судларда ишларни кўриб чиқишда иштирок этиш, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми мажлисида иштирок этиш асослари ва тартибига тааллуқли ваколатларини қайта кўриб чиқиш таклиф этилмоқда.

Лойиҳани ишлаб чиқиш жараёнида Франция, Германия, Япония, Испания, Австрия, Литва, Эстония, Молдова, Россия Федерацияси, Қозоғистон Республикаси, Беларусь Республикаси ва Қирғизистон Республикаси каби давлатларда прокурорнинг суд мажлисларида ва Олий суд Пленуми мажлисларида иштирок этиши масаласини тартибга солиш соҳасидаги халқаро тажриба ўрганиб чиқилди.

2.

13-модда.  Ўзбекистон Республикаси Бош прокурорининг ваколатлари

 

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори прокуратура органларига раҳбарлик қилади ва улар фаолияти устидан назоратни амалга оширади.

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори:

Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Қонунчилик палатасига қонунчилик ташаббуси билан мурожаат этиши мумкин;

Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судининг мажлисларида иштирок этиши, унинг кўриб чиқиши учун масалалар киритиши ва кўрилаётган масала юзасидан фикр билдириши мумкин;

Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми мажлисларида иштирок этади, муҳокама қилинаётган масалалар юзасидан фикр билдиради, қонун ҳужжатларини қўллаш билан боғлиқ масалалар бўйича Пленум тушунтиришлар бериши хусусида таклифлар киритади;

Ўзбекистон Республикаси Бош прокуратураси ҳайъатининг таркибини тасдиқлаш тўғрисидаги таклифларни Ўзбекистон Республикаси Президентига киритади;

прокуратура органлари ходимларига даражали унвонлар беради ва олий даражали унвонлар бериш тўғрисидаги тақдимнома билан Ўзбекистон Республикаси Президентига мурожаат этади;

прокуратура органлари ходимларини Ўзбекистон Республикаси давлат мукофотларига тақдим этади;

прокуратура органлари ходимларини "Ўзбекистон Республикаси прокуратурасининг фахрий ходими" кўкрак нишони билан тақдирлайди;

буйруқлар чиқаради ҳамда прокуратура органларининг таркибий бўлинмалари тўғрисидаги низомларни тасдиқлайди;

чет эл давлатларининг тегишли органлари билан ҳамкорлик тўғрисидаги битимлар тузади;

қонун ҳужжатларига мувофиқ бошқа ваколатларни амалга оширади.

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурорининг буйруқлари ва бошқа ҳужжатлари (индивидуал хусусиятга эга бўлган ҳужжатлар бундан мустасно) Ўзбекистон Республикасининг Конституцияси ва қонунларига зид бўлса, Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судининг қарори асосида бекор қилинади.

13-модда.  Ўзбекистон Республикаси Бош прокурорининг ваколатлари

 

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори прокуратура органларига раҳбарлик қилади ва улар фаолияти устидан назоратни амалга оширади.

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори:

Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Қонунчилик палатасига қонунчилик ташаббуси билан мурожаат этиши мумкин;

Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судининг мажлисларида иштирок этиши, унинг кўриб чиқиши учун масалалар киритиши ва кўрилаётган масала юзасидан фикр билдириши мумкин;

Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми мажлисларида иштирок этиши, Пленумга кўриб чиқиш учун киритилган масалалар муҳокамасида иштирок этиши, қонун ҳужжатларини қўллаш масалалари бўйича Пленум тушунтиришлар бериши хусусида таклифлар киритиши мумкин;

Ўзбекистон Республикаси Бош прокуратураси ҳайъатининг таркибини тасдиқлаш тўғрисидаги таклифларни Ўзбекистон Республикаси Президентига киритади;

прокуратура органлари ходимларига даражали унвонлар беради ва олий даражали унвонлар бериш тўғрисидаги тақдимнома билан Ўзбекистон Республикаси Президентига мурожаат этади;

прокуратура органлари ходимларини Ўзбекистон Республикаси давлат мукофотларига тақдим этади;

прокуратура органлари ходимларини "Ўзбекистон Республикаси прокуратурасининг фахрий ходими" кўкрак нишони билан тақдирлайди;

буйруқлар чиқаради ҳамда прокуратура органларининг таркибий бўлинмалари тўғрисидаги низомларни тасдиқлайди;

чет эл давлатларининг тегишли органлари билан ҳамкорлик тўғрисидаги битимлар тузади;

қонун ҳужжатларига мувофиқ бошқа ваколатларни амалга оширади.

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурорининг буйруқлари ва бошқа ҳужжатлари (индивидуал хусусиятга эга бўлган ҳужжатлар бундан мустасно) Ўзбекистон Республикасининг Конституцияси ва қонунларига зид бўлса, Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судининг қарори асосида бекор қилинади.

Қонун лойиҳаси Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган 2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлан-тиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажариш мақсадида ишлаб чиқилган, унга кўра Бош прокурорнинг Олий суд Пленуми мажлисларида иштирок этишига тааллуқли масалага аниқлик киритилмоқда.

 

3.

33-модда.  Судларда ишларни кўришда прокурорнинг иштироки

 

Фуқароларнинг, корхоналар, муассасалар ва ташкилотларнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатлари суд йўли билан самарали ҳимоя қилинишини таъминлаш мақсадида барча инстанция судларида ишлар кўрилаётганда прокурор қонунда белгиланган тартибда иштирок этади.

Прокурор судларда жиноят ишлари кўрилаётганда давлат айбловини қувватлайди.

Прокурор судда далилларни текширишда иштирок этади, қонуннинг қўлланиши хусусида ўз фикрини билдиради.

Ишлар судларда кўрилаётганда иштирок этаётган прокурорнинг ваколатлари процессуал қонунлар билан белгиланади.

Прокурор суд процессининг бошқа иштирокчилари билан тенг ҳуқуқлардан фойдаланиб, судьяларнинг мустақиллиги ҳамда процессуал қонун ҳужжатлари нормаларига қатъий риоя этиш принципига амал қилиши шарт.

33-модда.  Судларда ишларни кўришда прокурорнинг иштироки

 

Фуқароларнинг, корхоналар, муассасалар ва ташкилотларнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатлари суд йўли билан самарали ҳимоя қилинишини таъминлаш мақсадида прокурор, қонунда назарда тутилган ҳолларда суд инстанцияларида ишлар кўрилаётганда қонунда белгиланган тартибда иштирок этади.

Прокурор судларда жиноят ишлари кўрилаётганда давлат айбловини қувватлайди.

Прокурор судда далилларни текширишда иштирок этади, қонуннинг қўлланиши хусусида ўз фикрини билдиради.

Ишлар судларда кўрилаётганда иштирок этаётган прокурорнинг ваколатлари процессуал қонунлар билан белгиланади.

Прокурор суд процессининг бошқа иштирокчилари билан тенг ҳуқуқлардан фойдаланиб, судьяларнинг мустақиллиги ҳамда процессуал қонун ҳужжатлари нормаларига қатъий риоя этиш принципига амал қилиши шарт.

«Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 4-моддасига оид асослантиришга қаранг.

4.

34-модда. Ишларни суддан талаб қилиб олиш ва чақириб олиш

 

Суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори қонуний кучга кирган ҳар қандай ишни прокурор ўз ваколатлари доирасида суддан талаб қилиб олиш ҳуқуқига эгадир. Прокурор ёки унинг топшириғига биноан прокуратура органларининг бошқа ходимлари судларда бундай ишларнинг ҳар қандай тоифасини ўрганиб чиқиш ҳуқуқига эга.

 

Айблов хулосасини, айблов далолатномасини, тиббий йўсиндаги мажбурлов чораларини қўллаш тўғрисидаги қарорни тасдиқлаган прокурор ёки юқори турувчи прокурор жиноят иши судда кўриш учун тайинлангунига қадар ишни суддан чақириб олиш ҳуқуқига эга.

34-модда. Ишларни суддан талаб қилиб олиш ва чақириб олиш

 

Суднинг ҳукми,  ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори қонуний кучга кирган ишни прокурор  тарафлар мурожаат қилган тақдирда, ўз ваколатлари доирасида суддан талаб қилиб олиш ҳуқуқига эгадир. Прокурор ёки унинг топшириғига биноан прокуратура органларининг бошқа ходимлари тарафлар мурожаати мавжуд бўлган ишни судда ўрганиб чиқиш ҳуқуқига эга.

Айблов хулосасини, айблов далолатномасини, тиббий йўсиндаги мажбурлов чораларини қўллаш тўғрисидаги қарорни тасдиқлаган прокурор ёки юқори турувчи прокурор жиноят иши судда кўриш учун тайинлангунига қадар ишни суддан чақириб олиш ҳуқуқига эга.

Қонун лойиҳаси Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган 2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажариш мақсадида ишлаб чиқилган, унга кўра прокурор суддан ишни фақат тарафларнинг мурожаатлари мавжуд бўлгандагина талаб қилиб олишга ҳақли бўлади.

5.

35-модда. Суд қарорларига протест келтириш

 

Прокурор процессуал қонунда белгиланган тартибда ўз ваколатлари доирасида суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарорига протест келтиришга ҳақли.

 

Протест келтириш прокурорнинг ваколат доирасидан четга чиқиб кетадиган ҳолларда у протест келтириш тўғрисидаги тақдимнома билан юқори турувчи прокурорга мурожаат этади.

 

 

35-модда. Суд қарорлари устидан шикоят қилиш

 

Прокурор процессуал қонунда белгиланган тартибда ўз ваколатлари доирасида суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарори устидан тақдимнома киритиш орқали шикоят қилишга ҳақли.

Тақдимнома киритиш прокурорнинг ваколат доирасидан четга чиқиб кетадиган ҳолларда, у тақдимнома келтириш тўғрисидаги илтимоснома билан юқори турувчи прокурорга мурожаат этади.

Қонун лойиҳаси Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январда Олий Мажлисга қилган мурожаатидан келиб чиқадиган вазифаларни, шунингдек Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 мартдаги ПФ–5953-сонли Фармони билан тасдиқланган 2017–2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлан-тиришнинг беш устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга доир Давлат дастурининг 52-бандида кўрсатилган топшириқларни бажариш мақсадида ишлаб чиқилган, унга кўра суд қарорлари устидан протест киритишга доир ваколатлар тугатилмоқда. Суд қарорлари устидан шикоят қилиш ҳуқуқи тақдимнома киритиш тарзида амалга оширилади.

6.

36-модда. Протестларни ўзгартириш, тўлдириш, чақириб олиш

 

Суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарорига нисбатан келтирилган апелляция, кассация, хусусий ва назорат тартибидаги протест ишни судда кўриш бошлангунга қадар протест келтирган прокурор томонидан, шунингдек юқори турувчи прокурор томонидан ўзгартирилиши, тўлдирилиши ёки чақириб олиниши мумкин.

36-модда. Тақдимномаларни ўзгартириш, тўлдириш, чақириб олиш

 

Суднинг ҳукми, ҳал қилув қарори, ажрими ва қарорига нисбатан киритилган апелляция, кассация, хусусий тақдимнома тақдимномани киритган прокурор томонидан, шунингдек юқори турувчи прокурор томонидан суд ишни кўришни бошлагунига қадар ўзгартирилиши, тўлдирилиши ёки чақириб олиниши мумкин.

«Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 35-моддасига оид асослантиришга қаранг.

7.

41-модда. Ариза

 

Прокурор фуқаролар, юридик шахслар ва давлатнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш учун судга ариза билан мурожаат қилиш ҳуқуқига эга.

 

Прокурорнинг аризаси суд томонидан қонун ҳужжатларида назарда тутилган тартибда кўриб чиқилади.

Прокурор аризасидан давлат божи олинмайди.

41-модда. Ариза

 

Прокурор фуқаролар, юридик шахслар ва давлатнинг ҳуқуқлари ҳамда қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш учун ариза билан судга қонунда назарда тутилган ҳолларда мурожаат қилиш ҳуқуқига эга.

Прокурорнинг аризаси суд томонидан қонун ҳужжатларида назарда тутилган тартибда кўриб чиқилади.

Прокурор аризасидан давлат божи олинмайди.

«Прокуратура тўғрисида»ги Қонуннинг 4-моддасига оид асослантиришга қаранг.

         

 

 

 

 

Проект

 

ЗАКОН

Республики Узбекистан

 

О внесении изменений в Закон Республики Узбекистан
«О прокуратуре» Республики Узбекистан в связи 
с совершенствованием участия прокурора в судебных разбирательствах

 

Статья 1. Внести в Закон Республики Узбекистан от 9 декабря
1992 года № 746
XII «О прокуратуре» (в редакции Закона Республики Узбекистан от 29 августа 2001 года № 257II) (Ведомости Олий Мажлиса Республики Узбекистан, 2001 г., № 910, ст. 168; 2003 г., № 5, ст. 67; 2005 г., № 1, ст. 18; Ведомости палат Олий Мажлиса Республики Узбекистан, 2007 г., № 6, ст. 249; 2008 г., № 9, ст. 487, № 12, ст. 636; 2011 г., № 4, ст. 101; 2012 г., № 9/2, ст. 244; 2015 г., № 8, ст. 310; 2016 г., № 9, ст. 276; 2017 г., № 3, ст. 47, № 6, ст. 300, № 9, ст. 510, № 10, ст. 605; 2018 г., № 4, ст. 218, № 7, ст. 431; 2019 г., № 1, ст. ст. 1, 5, № __, ст. __) следующие изменения:

1) абзац седьмой статьи 4 изложить в следующей редакции:

«поддержание государственного обвинения при рассмотрении в судах уголовных дел, участие в случаях, предусмотренных законом, при рассмотрении в судах гражданских, административных дел, дел об административных правонарушениях и экономических споров, внесение представлений на несоответствующих закону судебные акты»;

2) абзац четвертый части второй статьи 13 изложить в следующей редакции:

«может участвовать в заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан, принимать участие в обсуждении вопросов, внесенных на рассмотрение Пленума, вносить предложения о даче Пленумом разъяснений по вопросам применения законодательства»;

3) часть первую статьи 33 изложить в следующей редакции:

«Прокурор в целях обеспечения эффективной судебной защиты прав и законных интересов граждан, предприятий, учреждений и организаций участвует в случаях, предусмотренных законом, при рассмотрении дел в судебных инстанциях в порядке, установленном законом»;

4) часть первую статьи 34 изложить в следующей редакции:

«Прокурор при обращении сторон имеет право в пределах своей компетенции истребовать из суда дело, по которому приговор, решение, определение и постановление вступили в законную силу. Прокурор или по его поручению другие работники органов прокуратуры имеют право изучить в суде дело, по которому имеет место обращение сторон»;

5) статью 35 изложить в следующей редакции:

«Статья 35. Обжалование судебных решений

Прокурор в порядке, установленном процессуальным законом, вправе в пределах своей компетенции вправе обжаловать приговор, решение, определение и постановление суда путем внесения представления.

В случаях, когда внесения представления выходит за пределы компетенции прокурора, он обращается с ходатайством о принесении представления вышестоящему прокурору»;

6) статью 36 изложить в следующей редакции:

«Статья 36. Изменение, дополнение, отзыв представления

Апелляционное, кассационное, частное представление, внесенное
на приговор, решение, определение и постановление суда, может быть до начала рассмотрения дела судом изменено, дополнено или отозвано прокурором, внесшим представление, а также вышестоящим прокурором»;

7) часть первую статьи 41 изложить в следующей редакции:

«Прокурор для защиты прав и законных интересов граждан, юридических лиц и государства имеет право в случаях, предусмотренных законом, обратиться с заявлением в суд».

Статья 2Кабинету Министров Республики Узбекистан:

привести решения правительства в соответствие с настоящим Законом;

обеспечить пересмотр и отмену органами государственного управления их нормативно-правовых актов, противоречащих настоящему Закону;

обеспечить исполнение, доведение до исполнителей и разъяснение среди населения сути и значения настоящего Закона.

Статья 3. Настоящий Закон вступает в силу со дня его официального опубликования.

 

           Президент

Республики Узбекистан         

 

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

к проекту закона Республики Узбекистан «О внесении изменений
в Закон Республики Узбекистан «О прокуратуре» в связи
с совершенствованием участия прокурора в судебных разбирательствах»

I. Обоснование разработки проекта закона

Проект закона разработан, во исполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года,
а также поручений, содержащихся в пункте 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в «Год развития науки, просвещения и цифровой экономики», утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года № УП-5953.

II. Необходимость разработки проекта закона

В Послании Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису, Указе Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года N УП-5953
«О Государственной программе по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в «Год развития науки, просвещения и цифровой экономики» отмечена необходимость пересмотра полномочий прокурора, касающихся оснований и порядка опротестования судебных решений, истребования дел из судов, участия при рассмотрении дел в гражданских и экономических судах, а также участия на заседании Пленума Верховного суда Республики Узбекистан.

Действующий порядок (статья 13 и 33 Закона “О прокуратуре”) предусматривает безусловное участие прокурора на заседаниях Пленума Верховного суда, а также во всех судебных инстанциях при рассмотрении дел.

Следует отметить, что данный порядок участия прокурора: на заседании Пленума Верховного суда, а также в рассмотрении дел судами отличается от такого порядка применительно к другим участникам Пленума Верховного суда, а также противоречит принципу состязательности и равноправия сторон (статья 25 УПК, 10 ГПК, 9 ЭПК).

Так, согласно статьи 15 Закона «О судах» в заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан принимает участие Генеральный прокурор Республики Узбекистан. В заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан могут участвовать председатель Конституционного суда, председатель Высшего судейского совета, министр юстиции Республики Узбекистан, судьи, члены научно-консультативного совета при Верховном суде Республики Узбекистан. Бесспорно, такой подход, несколько дискриминирует права представителей судебной и исполнительной власти, членов научно-консультативного совета, имеющих одинаковый вклад в разработке и принятии постановления Пленума Верховного суда.

Аналогичная ситуация и в вопросе безусловного участия прокурора при рассмотрении дел в судах, в отличие от других участников процесса (законный представитель, защитник и т.п.) чье участие в судебной инстанции (первой, апелляционной, кассационной, надзорной) допускается лишь при наличии соглашения с соответствующей стороной (доверенность, ордер).

Кроме того, статьей 34 Закона «О прокуратуре» закреплено право прокурора истребовать из суда любое дело, по которому приговор, решение, определение и постановление вступили в законную силу и принести протест (статья 35 Закона «О прокуратуре») на приговор, решение, определение и постановление суда.

Сравнение процессуальных прав прокурора – поддерживающего интересы обвинения и защищающего интересы государства в судебном процессе и защитника (адвоката) – защищающего права лица, в чьих интересах он участвует в деле, показывает о явном нарушении основополагающего принципа процесса – состязательности и раноправия сторон. К примеру, если прокурор вправе истребовать любое дело и принести по нему протест, который в надзорном порядке будет безаговорочно рассмотрен, то защитник (адвокат) может реализовать свое право на подачу жалобу при наличии на то, согласия лица чьи интересы он защищает, при этом в ее рассмотрении в порядке надзора может быть отказано (статья 431 ГПК, 515 УПК, 315 ЭПК).

Принимая во внимание, что принцип состязательности и равноправия сторон в процессуальном законодательстве, является одним из основополагающих факторов при осуществлении правосудия, предлагается пересмотреть полномочия прокурора, касающиеся оснований и порядка опротестования судебных решений, истребования дел из судов, участия при рассмотрении дел в гражданских и экономических судах, а также участия на заседании Пленума Верховного суда Республики Узбекистан.

III. Содержание проекта закона

В целях дальнейшего совершенствования процессуального законодательства в свете соблюдения принципа состязательности и равноправия сторон Проектом предусматривается пересмотреть полномочия прокурора. В частности:

– в статьи 4, 13, 33 Закона «О Прокуратуре» внести изменения и дополнения, касающиеся участия прокурора в заседании Пленума Верховного суда, а также судебных заседаниях по гражданским и экономическим делам, касающихся защиты интересов государства и дел отдельной категории;

– в статью 34 Закона «О Прокуратуре» внести изменения, согласно которым прокурор вправе истребовать дело из суда, по которому имеет место обращение сторон;

– в статьи 35 и 36 Закона «О Прокуратуре» внести изменения и дополнения, предусматривающие право прокурора на обжалование судебных решений в апелляционном, кассационном и надзорном порядке путем внесения представления, а не протеста на судебные решения;

– в статью 41 Закона «О Прокуратуре» изменения, согласно которым прокурор для защиты прав и законных интересов граждан, юридических лиц и государства имеет право обратиться с заявлением в суд, лишь в случаях, предусмотренных законом.

V. Международный опыт

В ходе разработки проекта изучен международный опыт СНГ в сфере регулирования вопроса участия прокурора в судебных заседаниях и заседаниях Пленума Верховного суда (Российской Федерации, Республики Казахстан, Республики Беларусь, Республики Кыргызстан).

VI. Ожидаемые результаты

Предлагаемыми изменениями и дополнениями будет достигнуто:

безусловное соблюдение принципа процессуального законодательства состязательности и равноправия сторон, путем унификаций полномочий прокурора с другими участниками процесса;

выполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года, а также поручений, содержащихся в пункте 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в «Год развития науки, просвещения и цифровой экономики», утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года № УП-5953.

VII. Изменение в законодательство и финансовые затраты

Проект закона не требует дополнительных затрат из Государственного бюджета, а также внесения изменений и дополнений в другие законы.

VIII. Общественное обсуждение проекта закона

В соответствии с требованиями законодательства, проект закона размещен на Едином портале интерактивных государственных услуг Республики Узбекистан для проведения общественного обсуждения.

Проект закона в установленном порядке согласован с заинтересованными ведомствами и министерствами.

 

СОПОСТАВИТЕЛЬНАЯ ТАБЛИЦА

к проекту закона Республики Узбекистан «О внесении изменений в Закон Республики Узбекистан        «О прокуратуре» в связи с совершенствованием участия прокурора  в судебных разбирательствах»

 

Действующая редакция

Предлагаемая редакция

Обоснование

Закон Республики Узбекистан «О прокуратуре»(новая редакция)

(от 29 августа 2001 г.,№ 257-II)

1.

Статья 4. Основные направления деятельности органов прокуратуры

 

Органы прокуратуры осуществляют свою деятельность по следующим основным направлениям:

надзор за исполнением законов министерствами, государственными комитетами, ведомствами, органами самоуправления граждан, общественными объединениями, предприятиями, учреждениями, организациями, хокимами и другими должностными лицами;

надзор за исполнением законов, направленных на обеспечение прав и свобод гражданина;

надзор за соблюдением законов в Вооруженных Силах, воинских формированиях министерств, государственных комитетов и ведомств Республики Узбекистан;

надзор за исполнением законов органами, осуществляющими оперативно-розыскную деятельность, доследственную проверку, дознание, предварительное следствие, и координация их деятельности по борьбе с преступностью;

производство предварительного расследования преступлений;

поддержание государственного обвинения при рассмотрении в судах уголовных дел, участие в рассмотрении в судах гражданских дел, дел об административных правонарушениях и экономических споров, опротестование несоответствующих закону судебных актов;

 

надзор за исполнением законов, направленных на укрепление налоговой дисциплины, борьбу с налоговыми, валютными преступлениями и правонарушениями, а также возмещение экономического ущерба, нанесенного государству;

 

надзор за соблюдением законов в местах содержания задержанных, заключенных под стражу, при исполнении уголовных наказаний и иных мер уголовно-правового воздействия;

участие в законотворческой деятельности и работе по повышению правовой культуры в обществе.

Статья 4. Основные направления деятельности органов прокуратуры

 

Органы прокуратуры осуществляют свою деятельность по следующим основным направлениям:

надзор за исполнением законов министерствами, государственными комитетами, ведомствами, органами самоуправления граждан, общественными объединениями, предприятиями, учреждениями, организациями, хокимами и другими должностными лицами;

надзор за исполнением законов, направленных на обеспечение прав и свобод гражданина;

надзор за соблюдением законов в Вооруженных Силах, воинских формированиях министерств, государственных комитетов и ведомств Республики Узбекистан;

надзор за исполнением законов органами, осуществляющими оперативно-розыскную деятельность, доследственную проверку, дознание, предварительное следствие, и координация их деятельности по борьбе с преступностью;

производство предварительного расследования преступлений;

поддержание государственного обвинения при рассмотрении в судах уголовных дел, участие в случаях, предусмотренных законом, при рассмотрении в судах гражданских, административных дел, дел об административных правонарушениях и экономических споров, внесение представлений  на несоответствующих закону судебные акты;

надзор за исполнением законов, направленных на укрепление налоговой дисциплины, борьбу с налоговыми, валютными преступлениями и правонарушениями, а также возмещение экономического ущерба, нанесенного государству;

надзор за соблюдением законов в местах содержания задержанных, заключенных под стражу, при исполнении уголовных наказаний и иных мер уголовно-правового воздействия;

участие в законотворческой деятельности и работе по повышению правовой культуры в обществе.

Изменения вносятся, во исполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года, а также поручений, содержащихся пункта 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в "Год развития науки, просвещения и цифровой экономики", утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года N УП-5953, согласно которым уточняются полномочия прокурора по участию в судебных заседаниях.

 

2.

Статья 13. Полномочия Генерального прокурора Республики Узбекистан

 

Генеральный прокурор Республики Узбекистан руководит органами прокуратуры и осуществляет контроль за их деятельностью.

Генеральный прокурор Республики Узбекистан:

 

может обращаться в Законодательную палату Олий Мажлиса Республики Узбекистан с законодательной инициативой;

может участвовать в заседаниях Конституционного суда Республики Узбекистан, вносить вопросы на его рассмотрение и высказывать мнение по рассматриваемому вопросу;

участвует в заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан, высказывает мнения по обсуждаемым вопросам, вносит предложения о даче Пленумом разъяснений по вопросам применения законодательства;

вносит предложения Президенту Республики Узбекистан об утверждении состава коллегии Генеральной прокуратуры Республики Узбекистан;

 

присваивает работникам органов прокуратуры классные чины и обращается к Президенту Республики Узбекистан с представлением о присвоении высших классных чинов;

представляет работников органов прокуратуры к государственным наградам Республики Узбекистан;

награждает работников органов прокуратуры нагрудным знаком «Узбекистон Республикаси прокуратурасининг фахрий ходими»;

издает приказы и утверждает положения о структурных подразделениях органов прокуратуры;

заключает с соответствующими органами иностранных государств соглашения о сотрудничестве;

осуществляет иные полномочия в соответствии с законодательством.

Приказы и другие акты Генерального прокурора Республики Узбекистан (за исключением актов индивидуального характера) в случае противоречия их Конституциии законам Республики Узбекистан отменяются на основании решения Конституционного суда Республики Узбекистан.

Статья 13. Полномочия Генерального прокурора Республики Узбекистан

 

Генеральный прокурор Республики Узбекистан руководит органами прокуратуры и осуществляет контроль за их деятельностью.

Генеральный прокурор Республики Узбекистан:

может обращаться в Законодательную палату Олий Мажлиса Республики Узбекистан с законодательной инициативой;

может участвовать в заседаниях Конституционного суда Республики Узбекистан, вносить вопросы на его рассмотрение и высказывать мнение по рассматриваемому вопросу;

может участвовать в заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан, принимать участие в обсуждении вопросов, внесенных на рассмотрение Пленума, вносить предложения о даче Пленумом разъяснений по вопросам применения законодательства;

вносит предложения Президенту Республики Узбекистан об утверждении состава коллегии Генеральной прокуратуры Республики Узбекистан;

присваивает работникам органов прокуратуры классные чины и обращается к Президенту Республики Узбекистан с представлением о присвоении высших классных чинов;

представляет работников органов прокуратуры к государственным наградам Республики Узбекистан;

награждает работников органов прокуратуры нагрудным знаком «Узбекистон Республикаси прокуратурасининг фахрий ходими»;

издает приказы и утверждает положения о структурных подразделениях органов прокуратуры;

заключает с соответствующими органами иностранных государств соглашения о сотрудничестве;

осуществляет иные полномочия в соответствии с законодательством.

Приказы и другие акты Генерального прокурора Республики Узбекистан (за исключением актов индивидуального характера) в случае противоречия их Конституции законам Республики Узбекистан отменяются на основании решения Конституционного суда Республики Узбекистан.

Изменения вносятся, во исполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года, а также поручений, содержащихся пункта 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в "Год развития науки, просвещения и цифровой экономики", утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года N УП-5953, согласно которым уточняются полномочия Генерального прокурора, в части касающейся его участия в заседаниях Пленума Верховного суда.

 

3.

Статья 33. Участие прокурора в рассмотрении дел судами

 

Прокурор в целях обеспечения эффективной судебной защиты прав и законных интересов граждан, предприятий, учреждений и организаций участвует в рассмотрении дел во всех судебных инстанциях в порядке, установленном законом.

Прокурор при рассмотрении уголовных дел в судах поддерживает государственное обвинение.

Прокурор принимает участие в исследовании доказательств в суде, излагает мнение относительно применения закона.

Полномочия прокурора, участвующего при рассмотрении дел в судах, определяются процессуальными законами.

Прокурор, пользуясь равными с другими участниками судебного процесса правами, обязан придерживаться принципа независимости судей и строгого соблюдения норм процессуального законодательства.

Статья 33. Участие прокурора в рассмотрении дел судами

 

Прокурор в целях обеспечения эффективной судебной защиты прав и законных интересов граждан, предприятий, учреждений и организаций участвует в случаях, предусмотренных законом, при рассмотрении дел в судебных инстанциях в порядке, установленном законом.

Прокурор при рассмотрении уголовных дел в судах поддерживает государственное обвинение.

Прокурор принимает участие в исследовании доказательств в суде, излагает мнение относительно применения закона.

Полномочия прокурора, участвующего при рассмотрении дел в судах, определяются процессуальными законами.

Прокурор, пользуясь равными с другими участниками судебного процесса правами, обязан придерживаться принципа независимости судей и строгого соблюдения норм процессуального законодательства.

См. обоснование к статье 4 Закона «О прокуратуре».

 

4.

Статья 34. Истребование и отзыв дел из суда

 

Прокурор имеет право, в пределах своей компетенции, истребовать из суда любое дело, по которому приговор, решение, определение и постановление вступили в законную силу. Прокурор или по его поручению другие работники органов прокуратуры имеют право изучить в судах любую категорию таких дел.

 

Прокурор, утвердивший обвинительное заключение, обвинительный акт, постановление о применении принудительных мер медицинского характера, или вышестоящий прокурор имеет право отозвать из суда уголовное дело до назначения дела к судебному разбирательству.

Статья 34. Истребование и отзыв дел из суда

 

Прокурор при обращении сторон имеет право в пределах своей компетенции истребовать из суда дело, по которому приговор, решение, определение и постановление вступили в законную силу. Прокурор или по его поручению другие работники органов прокуратуры имеют право изучить в суде дело, по которому имеет место обращение сторон.

Прокурор, утвердивший обвинительное заключение, обвинительный акт, постановление о применении принудительных мер медицинского характера, или вышестоящий прокурор имеет право отозвать из суда уголовное дело до назначения дела к судебному разбирательству.

Изменения вносятся, во исполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года, а также поручений, содержащихся пункта 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в "Год развития науки, просвещения и цифровой экономики", утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года N УП-5953, согласно которым прокурор будет вправе истребовать дело из суда лишь при наличии обращения сторон.

5.

Статья 35. Опротестование судебных решений

 

Прокурор в порядке, установленном процессуальным законом, вправе в пределах своей компетенции принести протест на приговор, решение, определение и постановление суда.

В случаях, когда принесение протеста выходит за пределы компетенции прокурора, он обращается с представлением о принесении протеста вышестоящему прокурору.

Статья 35. Обжалование судебных решений

 

Прокурор в порядке, установленном процессуальным законом, вправе в пределах своей компетенции вправе обжаловать приговор, решение, определение и постановление суда путем внесения представления.

В случаях, когда внесения представления выходит за пределы компетенции прокурора, он обращается с ходатайством о принесении представления вышестоящему прокурору.

Изменения вносятся, во исполнение задач, вытекающих из Послания Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису от 24 января 2020 года, а также поручений, содержащихся пункта 52 Государственной программы по реализации стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах в "Год развития науки, просвещения и цифровой экономики", утвержденной Указом Президента Республики Узбекистан от 2 марта 2020 года N УП-5953, согласно которым упраздняются полномочия по внесению протеста на судебные решения. Право обжалованию судебных решений будет осуществляться в виде внесения представления.

6.

Статья 36. Изменение, дополнение, отзыв протестов

 

Апелляционный, кассационный, частный и надзорный протест, принесенный на приговор, решение, определение и постановление суда, может быть до начала рассмотрения дела судом изменен, дополнен или отозван прокурором, принесшим протест, а также вышестоящим прокурором.

Статья 36. Изменение, дополнение, отзыв представления

 

Апелляционное, кассационное, частное  представление, внесенное на приговор, решение, определение и постановление суда, может быть до начала рассмотрения дела судом изменено, дополнено или отозвано прокурором, внесшим представление, а также вышестоящим прокурором.

См.обоснование к статье 35 Закона «О прокуратуре».

7.

Статья 41. Заявление

 

Прокурор для защиты прав и законных интересов граждан, юридических лиц и государства имеет право обратиться с заявлением в суд.

 

Заявление прокурора рассматривается судом в порядке, предусмотренном законодательством.

С заявления прокурора государственная пошлина не взимается.

Статья 41. Заявление

 

Прокурор для защиты прав и законных интересов граждан, юридических лиц и государства имеет право в случаях, предусмотренных законом, обратиться с заявлением в суд.

Заявление прокурора рассматривается судом в порядке, предусмотренном законодательством.

С заявления прокурора государственная пошлина не взимается.

См.обоснование к статье 4 Закона «О прокуратуре».

         

 

 

 

 

                                               

 

Умумий таклифлар: 25

1622