ID Муаллиф Муҳокамага чиқариш санаси Якунланиш санаси Таклифлар сони
115 Внебюджетный пенсионный фонд при Министерстве финансов 06/08/2018 21/08/2018 20
О мерах по дальнейшему реформированию системы государственного пенсионного обеспечения граждан
ID-115

ПРОЕКТ

ПОСТАНОВЛЕНИЕ

ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН

О мерах по дальнейшему реформированию системы

государственного пенсионного обеспечения граждан

Важнейшими условиями формирования эффективной государственной пенсионной системы граждан является обеспечение основных принципов пенсионного обеспечения, заложенных в рекомендациях Международной организации труда.

Вместе с тем, результаты изучения показали ряд системных проблем в данной сфере, препятствующих стимулированию граждан в длительном и беспрерывном участии в социальном страховании. Система пенсионного обеспечения остается обезличенной и уравнительной, вследствие чего, основная часть трудоспособного населения не охвачены государственным социальным страхованием. Анализ показал, что в среднесрочной и долгосрочной перспективе на сбалансированность пенсионной системы могут оказать негативное влияние ряд факторов, в числе которых:

первое, низкий уровень соотношения плательщиков взносов к получателям пенсий влияет на обеспечение критерия стабильности пенсионной системы, вследствие чего, свыше 60 процентов трудоспособного населения остаются не охваченными системой социального страхования, что с точки зрения международных стандартов оценивается как нестабильная пенсионная система;

второе, отсутствие прозрачных и стимулирующих механизмов пенсионного обеспечения повлияло на ослабление связи между размером пенсии и уплачиваемой суммой социальных отчислений, в результате чего, за последнее десятилетие численность пенсионеров с неполным трудовым стажем увеличилась в 10 кратном размере;

третье, наблюдается тенденция роста лиц пенсионного возраста в общей численности населения страны, в последние годы количество вновь назначенных пенсий по возрасту превысило отметку более 200 тыс. чел. в год, что превышает показатель 2011 года в 2,5 раза;

четвертое, возрастной ценз права выхода на пенсию, установленный с советских времен, остается самым низким по сравнению с другими странами, с учетом роста продолжительности жизни населения и социальной стабильности в обществе;

В целях реализации задач определенных Стратегией действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах, повышения эффективности системы государственного пенсионного обеспечения и адресной социальной поддержки населения, внедрения в практику широко применяемых в зарубежных странах современных методов, критериев и оценки социальной защиты получателей пенсий и социальных пособий, а также с учетом результатов широкого общественного обсуждения и рекомендаций Всемирного банка, ПРООН и других организаций:

1. Одобрить Концепцию по реформированию системы государственного пенсионного обеспечения граждан, предусматривающую:

во-первых, внедрение стимулирующих механизмов участия граждан в системе социального страхования, путем:

увеличения порогового размера среднемесячного заработка, принимаемого для исчисления пенсии с восьмикратного до десятикратного размера минимальной заработной платы, предусмотрев его распространение и к ранее назначенным пенсиям;

увеличения размеров пенсии путем предоставления надбавок к пенсиям в размере 10 процентов от минимального размера заработной платы за каждый полный год стажа работы сверх 35 лет для мужчин и 30 лет для женщин;

установления надбавок к пенсиям для женщин в размере 10 процентов от минимального размера заработной платы, имеющих право выхода на пенсию в 54 года, но оформивших пенсию в общеустановленном возрасте;

во-вторых, меры по повышению и обеспечению социальной справедливости, в виде:

предоставления права на получение всеми работающими пенсионерами пенсий в полном размере в период их трудовой деятельности;

введения механизма выплаты пособий лицам с инвалидностью III группы в размерах пособия, предоставляемого престарелым и нетрудоспособным гражданам, не имеющим необходимого стажа работы;

предоставления права выплаты пенсий одиноким пенсионерам, проживающим в интернатах (пансионатах) для престарелых и инвалидов в размере 50 процентов от суммы назначенной пенсии;

в-третьих, применение стимулирующих мер добровольного участия граждан в системе пенсионного обеспечения, в том числе накопительного, посредством:

предоставления права достигшим пенсионного возраста, но не имеющим необходимого трудового стажа лицам, уплаты страховых взносов в размерах одной минимальной заработной платы за каждый не достающий месяц (период) при исчислении пенсий;

предоставления права работающим лицам уплаты из доходов в виде оплаты труда дополнительных страховых взносов за неработающих членов семьи не менее одной минимальной заработной платы за каждый месяц на добровольной основе;

применения привлекательных схем промежуточных бонусных денежных выплат, за счет перечисляемых средств на накопительный счет физического лица;

в-четвертых, формирование системы пенсионного обеспечения, отвечающей современным и международным требованиям, предусмотрев:

поэтапное повышение минимального требуемого стажа для назначения пенсий с шагом на год, начиная с 2020 года с доведением его до 10 лет;

на основании глубокого изучения международной практики, анализа опыта стран СНГ поэтапное повышение пенсионного возраста.

2. Образовать Рабочую комиссию по изучению и выработке предложений по дальнейшему реформированию системы государственного пенсионного обеспечения граждан в составе согласно приложению.

3. Рабочей комиссии:

организовать свою работу, в том числе с привлечением специалистов министерств и ведомств, представителей научных и образовательных учреждений республики, а также экспертов международных и зарубежных организаций по инвентаризации и анализу действующих норм пенсионного законодательства;

внести предложения неэффективных льгот, необоснованных надбавок и доплат к пенсиям для отдельных категорий граждан;

внести предложения по внедрению упрощенного порядка начисления пенсий и социальных пособий, совершенствованию их организационно-правовых форм с учетом изучения действующей практики и передового зарубежного опыта;

обеспечить разработку проекта Закона Республики Узбекистан «О государственном пенсионном обеспечении граждан» в новой редакции с привлечением экспертов Всемирного банка, ПРООН и других организаций для обеспечения технического содействия в подготовке реформирования пенсионной системы Республики Узбекистан; разработка предложений по внедрению передовых информационных технологий при назначении и выплате пенсий и социальных пособий.

4. Министерству финансов Республики Узбекистан установить системный мониторинг за ходом реализации Концепции по реформирования системы государственного пенсионного обеспечения граждан и по соответствующим направлениям вносить в Рабочую комиссию предложения исходя из имеющихся источников поступлений, а также сбалансированности и недопущения возникновения дефицита внебюджетного Пенсионного фонда при Министерстве финансов Республики Узбекистан.

5. Внебюджетному Пенсионному фонду при Министерстве финансов Республики Узбекистан:

совместно с Акционерно-коммерческим Народным банком Республики Узбекистан до конца 2018 года внедрить инновационные интерактивные услуги, в том числе обеспечивающие аутентификацию получателей пенсий и социальных пособий на основе бесконтактных и мобильных технологий при доставке пенсий и социальных пособий; совместно с Министерством по развитию информационных технологий и коммуникаций Республики Узбекистан до 1 июля 2019 года принять меры по приобретению серверного оборудования, а также внедрению новой версии программного комплекса по автоматизированному учету, назначению и выплате пенсий и социальных пособий.

6. Контроль за исполнением настоящего постановления возложить на Премьер-министра Республики Узбекистан Арипова А.Н. и заместителя Премьер-министра – министра финансов Республики Узбекистан Кучкарова Д. А.

 

 

Президент Республики Узбекистан                                                                             Ш. Мирзиёев

 

ПРИЛОЖЕНИЕ

к постановлению Президента

Республики Узбекистан

от «__»______2018 года № ПП____

СОСТАВ

Рабочей комиссии по изучению и выработке предложений по дальнейшему реформированию системы государственного пенсионного обеспечения граждан

 

ЛОЙИҲА

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ПРЕЗИДЕНТИНИНГ ҚАРОРИ

Фуқароларнинг давлат пенсия таъминоит тизимини янада такомиллаштириш чоралари тўғрисида

Ҳалқаро меҳнат ташкилотининг тавсияларида кўзда тутилган тамойилларни амалга оширишда фуқароларнинг давлат пенсия таъминоти тизимининг самарали ташкил этиш шарт-шароитлари муҳум ҳисобланади.

Шу билан бирга, таҳлиллар фуқароларнинг узоқ вақт ва узлуксиз ижтимоий суғурта сохасида иштирок этишини рағбатлантириш механизмларида тизимли муаммолар борлигини кўрсатмоқда.

Пенсия таъминоти тизимининг барча учун тенглаштирилганлиги ва бирхиллаштирилганлиги оқибатида аҳолининг меҳнатга лаёқатли қисмининг кўпчилиги давлат ижтимоий суғурталаш тизими билан қамраб олинмаган.

Таҳлиллар шуни кўрсатмоқдаки, ўрта ва узоқ муддатли келажакда пенсия тизимининг балансини таъминлашга қуйидаги омиллар салбий таъсир этиши мкмкин:

биринчидан, суғурта тўловчилар даражасининг пенсия олувчиларга нисбатан кескин камлиги пенсия таъминоти тизимини стаблллик мезонига таъсир этади. Бунинг оқибатида меҳнатга лаёқатли аҳолининг 60 фоиздан кўпроғи ижтимоий суғуталаш тизимини билан қамраб олинмаган, бу эса ҳалқаро стандартларга кўра ностабил пенсия тизими деб баҳоланади;

иккинчидан, рағбатлатлантириш ва шаффоф механизмларнинг йўқлиги натижасида пенсия миқдори ва тўланаётган ижтимоий суғурталар ўртасидаги боғлиғликнинг кучсизланишига олиб келди, бунинг оқибатида эса охирги йилларда тўлиқсиз иш стажи билан тайинланган пенсиялар сони 10 баробарга ортди.

учинчида, республика аҳолиси ўртасида пенсия ёшидагилар улуши ортиб бораётганлиги кузатилмоқда, охирги даврларда бир йилда ёшга доир тайинланган пенсиялар сони 200 мингтадан ортди, бу эса 2011 йилдаги кўрсаткичга нисбатан 2,5 маротаба юқоридир.

тўртинчидан, собиқ иттифоқ даврида белгиланган пенсияга чиқиш ҳуқуқини берувчи ёш, жамиятдаги стабиллик ва узоқ умр кўриш ёшини ортиши натижасида бошқа давлатларга нисбатан энг паст бўлиб қолмоқда.

2017 - 2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясида белгиланган вазифаларни амалга ошириш Давлат пенсия таъминоти ва аҳолини манзилли ижтимоий қўллаб-қувватлаш тизимини такомиллаштириш, амалиётга хорижий давлатларда қўлланилаётган замонавий услубларни кенг жорий этиш ҳамда кенг жамоатчилик муҳокамаси натижалари ва Жаҳон банки, Бирлашган Миллатлар ташкилотининг Тараққиёт дастури ва бошқа ташкилотларнинг тавсияларини амалга ошириш мақсадида

1. Қуйидагиларни назарда тутувчи фуқароларнинг давлат пенсия таъминоти тизимини ислоҳ этиш концепцияси маъқуллансин:

биринчидан, қуйидагилар йўллар билан фуқароларни ижтимоий суғурталаш тизимида иштирок этишини рағбатлантириш механизмлари тадбиқ этиш:

ўртача ойлик иш ҳақининг миқдорини ошириш, пенсия тайинлаш учун энг кам иш ҳақининг 8 баробаридан 10 баробаригача ошириш, бу тартибни аввал тайинланган пенсияларга ҳам тадбиқ этишни кўзда тутиш;

эркаклар учун 35 йил, аёллар учун 30 йил меҳнат стажидан кейин ишлаган ҳар бир йили учун энг кам иш ҳақининг 10% миқдорида пенсияларига устамалар тўлаш орқали уларнинг пенсиялари миқдорларини ошириш;

54 ёшидан пенсияга чиқиш ҳуқуқи бўлган аёллар умумий белгиланган ёшда пенсия расмийлаштирган тақдирда уларнинг пенсияларига энг кам иш ҳақининг 10% миқдорида устама белгилашни жорий этиш;

иккинчидан, ижтимоий адолатни таъминлаш мақсадида барча ишлаётган пенсионерларга пенсия тўловларини тўлиқ олиш ҳуқуқини бериш;

зарур меҳнат стажига эга бўлмаган кексалар ва меҳнатга лаёқатсиз фуқароларга тўланаётган нафақа сингари, III гуруҳ ногиронлари учун ҳам нафақа тайинлаш механизимини жорий этиш;

кексалар уйи (пансионат)да яшовчи ёлғиз пенсионерлар тайинланган пенсия миқдорининг 50% тўлаш ҳуқуқини белгилаш;

учинчидан, пенсия таъминоти тизмини, шу жумладан жамғариб бориладиган пенсия таъминоти тизмида ихтиёрий иштирок этиш тадбирларини рағбатлантириш;

зарур меҳнат стажига эга бўлмаган фуқароларга давлат пенсияларини ҳисоблашда стажнинг ҳар бир етишмаётган ойи учун Пенсия жамғармасига суғурта бадаллари суммасини бир марталик тартибда тўлаш ҳуқуқини бериш;

ишловчи эр (хотин)нинг меҳнатга ҳақ тўлаш кўринишидаги даромадлари ҳисобидан ишламаётган оила аъзолари учун ихтиёрий равишда ҳар бир ой учун энг кам ойлик иш ҳақи миқдорида суғурта бадаллари тўлаш ҳуқуқини бериш.

жисмоний шахсларнинг жамғариб бориладиган ҳисоб рақамларига ўтказиб бориладиган маблағлар ҳисобидан жозибадор оралиқ бонусли пуллик тўловлар схемаларини қўллаш.

тўртинчидан, замонавий ва ҳалқаро талабларга жавоб берадиган пенсия таъминоти тизими шакллантириш, бунда:

пенсия тайинлаш учун талаб этиладиган минимал стаж давомийлигини ҳар йили 2020 йилдан бошлаб бир йилдан ошириб, талаб этилган энг кам иш стажини 10 йилга етказиш;

ҳалқаро ҳамда МДҲ мамлакатлари тажрибасини чуқур ўрганган ҳолда босқичма-босқич пенсия ёшини ошириш;

2. Фуқароларнинг давлат пенсия таъминоти тизимини янада ислоҳ этиш бўйича таклифларни ишлаб чиқиш ва ўрганиш бўйича Ишчи комиссия иловага мувофиқ ташкил этилсин:

3. Ишчи комиссияга:

пенсия таъминоти қонунчилиги амалдаги нормаларини таҳлил қилиш ва инвентаризациясини амалга ошириш бўйича вазирлик ва идоралар мутахассисларини, илмий ва таълим муассасалари вакилларини, шу жумладан ҳалқаро ва чет эл экспертларини жалб қилиш ишларини ташкил қилиш;

алоҳида тоифа шахсларнинг пенсияларини қўшимчалар ва асоссиз тўловлар, самарасиз имтиёзлар бўйича таклифлар киритиш;

пенсия ва ижтимоий нафақларнинг соддалаштирилган тартибини жорий қилиш бўйича, уларнинг ташкилий-ҳуқуқий шаклларини чет элнинг илғор тажрибасини ва амалдаги тажрибани ўрганган ҳолда таклиф киритиш;

“Фуқароларнинг давлат пенсия таъминоти” тўғрисидаги Ўзбекистон Республикаси Қонунини янги таҳририни ишлаб чиқишни таъминлашда Жаҳон банки, БМТРД ва Ўзбекистон Республикаси пенсия таъминоти тизимини ислоҳ қилишда тайёргарлик кўриш бўйича техник кўмак берувчи бошқа ташкилотларни жалб қилиш;

пенсия ва ижтимоий нафақаларни тайинлаш ва тўловини амалга оширишда илғор информацион технологияларни жорий этиш бўйича таклифлар ишлаб чиқиш.

4. Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги фуқароларни пенсия таъминоти тизимини ислоҳ қилиш Концепциясини амалга оширишда тизимли мониторинг ўрнатсин ва тегишли йўналишлар бўйича Ишчи гуруҳига мавжуд даромад манбааларидан келиб чиқган ҳолда ҳамда Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги ҳузуридаги бюджетдан ташқари Пенсия жамғармасининг мутаносиблиги ва дефицитини юзага келишига йўл қўймаслигидан келиб чиқиб таклифлар киритиб борсин.

5. Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги ҳузуридаги бюджетдан ташқари Пенсия жамғармаси:

Акциядорлик тижорат Халқ банки билан биргаликда 2018 йилнинг оҳирига қадар пенсия ва нафақларни етказишда инновацион интерактив хизматларни жорий қилиш, шу жумладан пенсия ва нафақа олувчиларни аутентификациясини таъминловчи мобил ва контактсиз технологияларни жорий этсин;

Ўзбекистон Республикаси ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги билан биргаликда 2019 йилнинг 1 июлига қадар сервер жиҳозларини харид қилиш ҳамда пенсия ва нафақларни тайинлаш ва тўловини амалга ошириш бўйича автоматлаштитрилган дастурий таъминотнинг янги версиясини жорий этсин.

6. Мазкур қарорнинг ижросини назорат қилиш Ўзбекистон Республикасининг Бош вазири А.Н. Арипов ва бош вазир ўринбосари – Ўзбекистон Республикаси Молия вазири Д.А. Кўчқоров зиммасига юклансин.

Ўзбекистон Республикаси                                                     Президенти Ш.Мирзиёев

 

Ўзбекистон Республикаси Президентининг

2018 йил “___”________ даги ____сон қарорига илова

Фуқароларнинг давлат пенсия таъминоти тизимини ислоҳ этиш

ва такомиллаштириш масалаларини ўрганиш ҳамда таклифлар тайёрлаш бўйича Ишчи комиссия таркиби

 

1.

Кучкаров Д.А.

-

Заместитель премьер-министра - министр финансов Республики Узбекистан, председатель комиссии

1.

Д.А.Кучкаров

-

Бош вазир ўринбосари- Ўзбекистон Республикаси Молия вазири, комиссия раиси

2.

Ходжаев Б.А.

-

Министр экономики Республики Узбекистан

2.

Б.А.Ходжаев

-

Ўзбекистон Республикаси Иқтисодиёт вазири

3.

Кудбиев Ш.Д.

-

Министр занятости и трудовых отношений Республики Узбекистан

3.

Ш.Д.Кудбиев

-

Ўзбекистон Республикаси Бандлик ва меҳнат муносабатлари вазири

4.

Хайдаров А.Я.

-

Первый заместитель министра финансов Республики Узбекистан

4.

А.Я.Хайдаров

-

Ўзбекистон Республикаси Молия вазирининг биринчи ўринбосари

5.

Умаров О.М.

Первый заместитель министра по развитию информационных технологии и коммуникации Республики Узбекистан

5.

О.М.Умаров

Ўзбекистон Республикаси Ахборот технологиялар ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирининг биринчи ўринбосари

6.

Юсупалиев Б.К.

Первый заместитель министра здравоохранения Республики Узбекистан

6.

Б.К.Юсупалиев

Ўзбекистон Республикаси Соғлиқни сақлаш вазирининг биринчи ўринбосари

7.

Бегалов Б.А.

-

Председатель Государственного комитета по статистике

7.

Б.А.Бегалов

-

Давлат статитика қўмитаси раиси

8.

Назаров Ш.Х.

-

Директор Центра экономических исследований

8.

Ш.Х.Назаров

-

Иқтисодий изланишлар Маркази директори

9.

Нигматов Ж.Б.

-

Директор института бюджетно-налоговых исследований при Министерстве финансов

9.

Ж.Б.Нигматов

-

Молия вазирлиги ҳузуридаги солиқ-бюджет изланишлари институти директори

10.

Ахмеджанов Ш.Х.

-

Директор Института прогнозирования

и макроэкономических исследований

10.

Ш.Х.Ахмеджанов

-

Прогнозлаштириш ва макроиқтисодий изланишлар институти директори

11.

Жавлонов Ш.С.

-

Председатель правления Благотворительного общественного фонда “Махалла”

11.

Ш.С.Жавлонов

-

Ўзбекистон «Маҳалла» хайрия жамоат фонди раиси

12.

Хайдаров Н.Х.

-

Ректор Ташкентского финансового института

12.

Н.Х.Хайдаров

-

Тошкент молия институти ректори

13.

Хайитмуродов С.Т.

-

Главный специалист СИАД Кабинета Министров Республики Узбекистан, секретарь комиссии

13.

С.Т.Хайитмуродов

-

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси, Йиғма-ахборот департаменти бош мутахассиси, комиссия котиби

Примечание: при переходе членов Рабочей комиссии на другую должность в ее состав включаются лица, вновь назначенные на эти должности.

Изоҳ: Ишчи комиссия аъзолари бошқа ишга ўтган тақдирда, унинг таркибига ушбу лавозимга янги тайинланган шахслар киритилади.

Умумий таклифлар