Проекты, у которых текст на государственном языке отсутствует, будут удаляться без уведомления инициатора проекта со стороны администрации Портала
ID Разработчик Дата размещения Дата завершения Кол-во предложений
16725 Палата адвокатов Республики Узбекистан 10/04/2020 25/04/2020 75
Постановление Президента Республики Узбекистан
Адвокатура институтини янада такомиллаштириш ва адвокатлар мақомини тубдан ошириш чора-тадбирлари тўғрисида
ID-16725

Лойиҳа

 

ЎЗБЕКИСТОН РЕПУБЛИКАСИ ПРЕЗИДЕНТИ

ҚАРОРИ

 

 

 

 

Адвокатура институтини янада такомиллаштириш ва адвокатлар мақомини тубдан ошириш чора-тадбирлари тўғрисида

 

Конституция ва қонун устуворлигини таъминлаш, бу борада жамоатчилик назоратини кучайтириш ҳамда жамиятда ҳуқуқий маданиятни юксалтириш бўйича чора-тадбирлар Дастурида суд-ҳуқуқ тизимини такомиллаштириш, суд ҳокимиятининг чинакам мустақиллигини таъминлаш, инсон, унинг ҳаёти, эркинлиги, шаъни, қадр-қиммати, шунингдек Конституция ва қонунларда белгиланган бошқа дахлсиз ҳуқуқларини олий қадрият сифатида мустаҳкамлашга ва фуқаролик жамияти институтларини янада ривожлантиришга қаратилган амалдаги қонунчиликка ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш назарда тутилган.

Адвокатура институтини суд-ҳуқуқ тизимининг муҳим таркибий қисми сифатида такомиллаштириш мақсадида адвокатларнинг жиноий, фуқаролик, маъмурий ва иқтисодий ишларни кўриб чиқишдаги иштироки ва аҳамиятини ошириш, шунингдек, жисмоний ва юридик шахсларнинг ҳуқуқлари, эркинликлари ва қонуний манфаатларини ишончли ҳимоя қилиш кафолатларини таъминлашга қаратилган дастурлар амалга оширилмоқда. Адвокатларнинг касбий фаолиятини муваффақиятли амалга оширишлари учун зарур бўлган қонунчилик базаси изчиллик билан шакллантирилмоқда, юридик ёрдам ва юридик маслаҳат хизмати кўрсатиш тизими такомиллаштирилмоқда.

Шу билан бирга, таҳлиллар шуни кўрсатмоқдаки, ўтказилаётган ислоҳотларнинг тўлақонли амалга оширилиши ва қўйилган мақсадларга эришишда, адвокатуранинг институционал асослари ва фаолият принциплари замонавий талабларга жавоб бера олмаётганлиги, адвокат процессуал мақомининг заифлиги, адвокатура институти обрўсига путур етказадиган ва адвокатлар ҳуқуқларининг тўлиқ амалга оширилмай қолинишига олиб келувчи ҳолатларнинг ҳамда мамлакатда адвокатлар сони етарли эмаслиги оқибатида малакали юридик ёрдам олишнинг чегараланганлиги, адвокатура сафига кириш учун ёшлар оқимининг ва давлат томонидан субсидияланадиган юридик ёрдам кўрсатиш амалиётининг мавжуд эмаслиги ҳолатлари тўсқинлик қилмоқда.

Замонавий, самарали ва сифатли фаолият юритувчи суд-ҳуқуқ тизимини яратишга ва адвокатура институтини янада тубдан такомиллаштириш юзасидан муваффаққиятли давлат сиёсатини олиб боришга бир қатор тизимли муаммо ва камчиликлар тўсқинлик қилмоқда, хусусан:

адвокатуранинг чинакам мустақил, ҳимоя ҳуқуқини таъминловчи институт сифатида шаклланмаганлиги;

адвокатлик касбига қабул қилиниш устидан давлат назорати механизмининг ҳанузгача сақланиб келинаётганлиги, адвокатура малака комиссияларини шакллантириш ва ташкил этиш тамойилларини янада такомиллаштиришнинг талаб этилаётганлиги;

адвокатура бошқарув органларининг ташкил этилиши ва фаолиятининг норматив жиҳатдан тартибга солиниши демократия, тенглик, мутаносиблик, коллегиаллик, очиқлик ва ҳисобдорлик тамойилларига жавоб бермаётганлиги;

иқтисодий ва маъмурий ишлар бўйича суд иш юритувида адвокатнинг вакил сифатидаги ҳуқуқий мақоми ва ҳолатини фуқаролик процессуал ҳуқуқи нормалари билан ўхшашлиги масаласида, шу жумладан, адвокат ёрдами учун ҳақ тўлаш билан боғлиқ харажатларни қоплаш масаласида бирхиллаштириш ва уйғунлаштиришнинг талаб этилиши;

жиноят процессида ва суд иш юритувида, шу жумладан судга қадар иш юритув босқичида адвокатнинг процессуал мақоми замонавий халқаро стандартлар талабларига жавоб бермаётганлиги ҳамда тортишувлик принципи ва тарафлар тенглигининг бузилишига олиб келувчи айблов ва ҳимоя тарафларининг процессуал ҳуқуқларидаги номутаносибликнинг сақланиб келинаётганлиги;

давлат ҳисобидан адвокат тайинлаш бўйича мавжуд амалиётнинг халқаро стандартларга номувофиқлиги;

маҳкумларнинг жазони ўташдан шартли равишда муддатидан илгари озод этилиши, жазони енгилроғи билан алмаштириш масалаларини ҳал этишда уларнинг малакали юридик ёрдам олиши ва улар манфаатларини ҳимоя қилишга киришишнинг чекланганлиги;

адвокатларнинг касбий фаолиятига тўсқинлик қилиш ҳолатларининг ҳамон бартараф этилмаганлиги;

маҳаллий ҳокимият органлари томонидан адвокатурани фуқаролар мурожаат этиши учун қулай бўлган жойларда зарурий бинолар билан таъминлашни назарда тутувчи қонун нормаларини ижро этмаётганлиги;

амалдаги адвокатлик фаолияти ташкилий-ҳуқуқий шаклларининг адвокатура институтини ривожлантиришга кўмаклашмаётганлиги;

адвокатлик тузилмаларининг статистик ва бошқа ҳисоботларини, шунингдек ҳужжатлар айланишини янада бирхиллаштириш ва  соддалаштиришнинг талаб этилаётганлиги;

адвокатлик фаолиятини солиққа тортишнинг амалдаги тизими адвокатура институтини ривожлантиришга тўсқинлик қилаётганлиги ҳамда уни янада такомиллаштиришнинг талаб этилаётганлиги;

адвокатура фаолиятида ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланилиши замонавий талабларга жавоб бермаётганлиги;

фанга ва фундаментал назарий билимларга йўналтирилган юридик таълим тизимининг адвокатлик фаолияти учун зарур бўлган амалий кўникмаларни эгаллашни таъминламаётганлиги;

адвокатлар малакасини ошириш тизими адвокатуранинг ўзини-ўзи бошқариш органлари ваколати доирасидан четда қолиб кетаётганлиги ва замонавий талабларга жавоб бермаётганлиги;

адвокатлик мақомига эга бўлмаган консалтинг соҳа юристларининг  фаолияти касбга қабул қилиниш, малака ошириш, ахлоқий меъёрлар ва касбий масъулият бўйича юридик касбнинг умумжаҳон халқаро стандартларига мос келмаган ҳолда амалга оширилиши.

Қайд этилган муаммоларни бартараф этиш ҳамда ижтимоий йўналтирилган инновацион ривожланишнинг замонавий тенденцияларини ҳисобга олган ҳолда жисмоний ва юридик шахсларнинг ҳуқуқлари, эркинликлари ва манфаатларини ҳимоя қилиш тизими орқали ҳимоялаш самарадорлигини кучайтириш, шунингдек, 2017-2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясида белгиланган вазифаларни изчил амалга ошириш мақсадида:

1. Адвокатура институтини янада тубдан ислоҳ этишнинг асосий йўналишлари ва вазифалари этиб қуйидагилар белгилансин:

Ўзбекистон Республикаси Адлия  вазирлигининг адвокатура институтига нисбатан назорат ва бошқариш ваколатларини бекор қилишни ҳамда касбга қабул қилиниш масаласини ҳам ўз ичига олувчи адвокатлар фаолиятини тартибга солишни Адвокатлар палатасига тўлиқ равишда ўтказилишини назарда тутувчи адвокатуранинг чинакам институционал мустақиллигини таъминлаш;

адвокатуранинг ўзини-ўзи бошқариш органлари фаолиятининг ташкилий-ҳуқуқий асосларини адвокатнинг касб мустақиллиги ва адвокатлар касбий бирлашмаси халқаро стандартларига амал қилган ҳолда такомиллаштириш;

адвокатлар фаолиятини интизомий назорат қилиш тизимини ислоҳ қилиш;

адвокат  ва унинг оила аъзолари ҳаёти, соғлиғи, шаъни ва қадр-қимматини, уларнинг мол-мулкини давлат томонидан муҳофаза этилишини таъминлайдиган ҳуқуқий механизмларни норматив мустаҳкамлаш ва амалга ошириш, шунингдек уларга тажовуз қилинганлик учун жавобгарликни жорий этиш;

адвокатнинг фуқаролик, иқтисодий ва маъмурий суд ишларини юритишдаги ҳуқуқий мақомини такомиллаштириш ва кучайтириш;

жиноят процессида адвокатнинг ҳуқуқлари кафолатини ва процессуал мақомини мустаҳкамлаш ҳамда жиноят процессининг барча босқичларида айблов ва ҳимоя тарафи тенг ҳуқуқларга эга бўлган тортишув принципини таъминлаш;

жисмоний шахсларнинг давлат ҳисобидан ҳимояланишга бўлган конституциявий ҳуқуқини амалга оширилишини таъминлаш учун адвокатлар тайинлашнинг халқаро тажрибага асосланган самарали механизмини яратиш;

мансабдор ва бошқа шахсларнинг адвокатларнинг касбий ҳуқуқларини бузганлик ва уларнинг касбий фаолиятига тўсқинлик қилганлик учун жавобгарлигини кучайтириш;

адвокатлик фаолиятини амалга оширишнинг ташкилий-ҳуқуқий шаклларини ислоҳ қилиш;

 “Ҳуқуқшунослик” мутахассислигига эга бўлган олий таълим муассасаларида таълим олувчиларнинг адвокатлик фаолиятига бўлган қизиқишини оширишга ва адвокатлик фаолиятини амалга оширишда зарур бўладиган амалий кўникмаларни эгаллашга қаратилган дастурларни жорий этиш;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси томонидан адвокатлар малака оширишининг замонавий тизимини, жумладан, масофавий таълим шаклини жорий этишни шакллантириш, шунингдек, адвокатларни қонун ижодкорлиги ва педагогик фаолиятга фаол жалб этиш;

адвокатларнинг ўз касбий вазифаларини бажаришлари натижасида уларнинг хавфсизлигига таҳдидлар юзага келганда, уларнинг ишончли ҳимояланишини таъминлайдиган самарали механизмларни ишлаб чиқиш ва жорий этиш;

адвокатни мажбурий келтиришга, шахсий тинтув ўтказишга, унинг уй-жойи, хизмат хоналарини, юкларини, шахсий ва хизмат транспорт воситаларини кўздан кечиришга, адвокатни унинг касбий фаолиятига тааллуқли масалалар бўйича сўроқ қилишга, шунингдек унинг почта, курьерлик жўнатмаларини, телеграф хабарларини ва бошқа хабарларни назорат қилишга, ахборот ташишнинг электрон воситаларини кўздан кечиришга ва назорат қилишга, адвокатнинг телефони ва бошқа телекоммуникацион қурилмалари орқали амалга оширилаётган сўзлашувларни эшитиб боришга, алоқанинг техник каналларидан адвокатга боғлиқ бўлган ахборотни олишга йўл қўйилмаслиги қоидаларининг қонун даражасида белгиланиши. Ушбу харакатлар адвокат жиноят ишига гумон қилинувчи ёки айбланувчи сифатида жалб қилинган тақдирда суднинг санкцияси асосида амалга оширилади. Бунда адвокатнинг уй-жойида, хизмат хоналарида, транспорт воситаларида тинтув ўтказиш, кўздан кечириш Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси вакилининг иштирокида ўтказилади;

адвокатларни рағбатлантириш, касбга бўлган қизиқишни ошириш, шунингдек уларни ижтимоий ҳимоя қилиш мақсадида амалдаги адвокатлик фаолиятини солиққа тортиш режимини такомиллаштириш;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасининг қонун ижодкорлиги фаолиятидаги мажбурий иштирокини қонуний мустаҳкамлаш, Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси раисига Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленуми йиғилишларида иштирок этиш ҳуқуқини, шунингдек, Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судига кўриб чиқиш учун масалалар киритиш ҳуқуқини бериш;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси вакилини мажбурий равишда Ўзбекистон Республикаси Судьялар олий кенгаши аъзолигига жамоатчилик асосида киритиш;

судлар ва бошқа ҳуқуқни муҳофаза қилувчи органлар, давлат хизматлари марказлари биноларида адвокатларга бепул тақдим этиш асосида уларнинг касбий фаолиятларини амалга оширишлари учун шароит яратиш ҳамда аҳолининг малакали юридик ёрдамга киришини таъминлаш мақсадида алоҳида хоналар ажратиш;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасига Тошкент шаҳри ва вилоятлар марказларида фуқаролар мурожаат қилишлари учун қулай бўлган суд ёки прокуратура марказий органлари жойлашган жойларда ўз фаолиятини амалга ошириши учун зарур бўлган бинолар ва хоналарни бепул асосда тақдим этиш;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасига Ўзбекистон Республикасининг давлат байроғи ва гербидан Ўзбекистон Республикаси адвокатурасининг рамзлари сифатида фойдаланиш ҳуқуқини бериш;

юридик маслаҳатчилар ташкилотларда юридик маслаҳат беришни амалга оширувчи шахсларга адвокатларга нисбатан қўлланиладиган ягона таълим ва малака талабларини шунингдек интизомий жавобгарликни жорий қилиш.

2. Белгилаб қўйилсинки, 2020 йил 1 сентябрдан:

а) адвокат бўлишни истаган шахслар учун адвокатлик тузилмаларида мажбурий уч ойлик стажировка муддати сақланган ҳолда юридик мутахассислик бўйича икки йиллик иш тажрибасига эга бўлиш тўғрисидаги талаб бекор қилинади;

б) адвокат сўровига адвокат ордери нусхасини илова қилиш тўғрисидаги талаб ҳамда сўровда адвокатлик сирини ташкил этувчи маълумотларни киритиш тўғрисидаги талаб бекор қилинади, ҳамда бир вақтнинг ўзида сўровга адвокат гувоҳномасининг маълумотларини киритиш талаби жорий қилинади;

в) “ягона дарча” тамойили асосида қуйидагиларни назарда тутувчи адвокатлик тузилмаларини ва юридик маслаҳатхоналарни рўйхатга олиш  амалиёти йўлга қўйилади, шу жумладан:

адвокатлик тузилмалари ва юридик маслаҳатхоналарни рўйхатга олиш, қайта рўйхатдан ўтказиш ва тугатишни амалга ошириш Давлат хизматлари марказлари орқали амалга оширилади;

адвокатлик тузилмаларини рўйхатга олганлик учун давлат божи миқдорини ўзи келиб мурожаат қилганда БҲМнинг 1 бараваригача ва электрон кўринишда мурожаат қилганда БҲМнинг 50 фоизигача камайтирилади;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасининг ҳудудий бошқармаларини улар томонидан ташкил этиладиган юридик маслаҳатхоналарни ҳисобга қўйиш учун давлат божидан озод этилади;

адвокатлик тузилмаларини рўйхатга олиш ва юридик маслаҳатхоналарни ҳисобга қўйиш тўғрисидаги аризаларни икки кунлик муддатда кўриб чиқилади;

г) адлия органларининг адвокатлик тузилмалари томонидан таъсис ҳужжатларига, устав фаолиятига, рўйхатга олиш, қайта ташкил этиш ва тугатиш тартибига риоя этиши устидан назоратни амалга ошириш ваколатлари, шу жумладан, рўйхатга олиш тартибини бузганлик ва адвокатлик тузилмаларининг таъсис ҳужжатлари талабларига риоя этмаганликлари учун жарималар ундириш бўйича ваколатлари бекор қилинади;

д) адвокатлик тузилмалари томонидан тўланадиган ижтимоий солиқ ставкаси 5 фоизгача пасайтирилади;

е) адвокатлик тузилмалари томонидан нақд пулсиз кўринишда амалга оширилган қуйидаги тўловлар адвокатнинг жами даромадига кирмайди:

адвокатлар малакасини ошириш ҳамда адвокатларнинг таълими ва касбий тайёргарлиги билан боғлиқ бошқа харажатлар;

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасига кириш ва аъзолик бадаллари;

адвокатнинг ҳаёти, соғлиғи ва фуқаролик жавобгарлигининг суғуртаси бўйича харажатлар;

адвокатнинг хизмат сафари харажатларининг ёки хизмат сафари билан боғлиқ компенсация тўловларининг тўлиқ ҳажми;

адвокат ёки унинг оила аъзоларининг санаторий-курорт даволаниши, дам олиши, стационар ва амбулатор даволаниши учун харажатлар, шунингдек уларни қоплаб бериш қиймати;

мактабгача таълим муассасалари, умумтаълим муассасаларида адвокат болаларининг таълими, таъминоти бўйича харажатлар;

Ўзбекистон Республикасидаги ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасалари ва олий ўқув юртларидаги (ўзи, шунингдек фарзандлари ёки турмуш ўртоғи – йигирма олти ёшгача) таълим бўйича харажатлар;

адвокатларнинг ўн олти ёшгача бўлган болалари учун (ўқийдиганлар – ўн саккиз ёшгача) Ўзбекистон Республикасида жойлашган болалар оромгоҳлари ва бошқа соғломлаштириш оромгоҳларига йўлланмалар бўйича харажатлар.

3. Белгилансинки:

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатасига адвокатларнинг касбий ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилишга қаратилган даъволарни судларга давлат божини тўламасдан киритиш, давлат ва хўжалик бошқаруви органлари, ҳуқуқни муҳофаза қилувчи органлар, маҳаллий давлат ҳокимияти органларининг қарорлари, мансабдор шахслар ва бошқа шахсларнинг ҳаракатлари (ҳаракатсизлиги) устидан шикоят қилиш ҳуқуқи берилади;

адвокат судлар, бошқа барча ҳуқуқни муҳофаза қилувчи органлар, давлат ва нодавлат органлари, муассасалари ва ташкилотлари биноларига иш вақтида ўзининг касбий фаолиятини амалга оширишидаги зарурият сабабли ҳеч бир тўсқинликсиз (фақат адвокат гувоҳномасини тақдим этиш билан) кириш ҳуқуқига эга;

адвокат ўз касбий фаолиятини амалга ошириши учун зарур бўлган компьютер, электрон, мобил ва бошқа алоқа қурилмаларини ҳамда техника воситаларини судлар, бошқа барча ҳуқуқни муҳофаза қилувчи органлар, давлат ва нодавлат органлари, муассасалари, ташкилотлари биноларига тўсқинликсиз олиб кириш ҳуқуқига эга;

адвокатлар адвокат сўрови бўйича давлат органлари ва бошқа органлар,  шунингдек корхоналар, муассасалар ва ташкилотлар томонидан адвокатнинг малакали юридик ёрдам кўрсатиши учун зарур бўлган маълумотлар, ахборотлар, маълумотномалар, тавсифномалар ва бошқа ҳужжатлар тақдим этилганлиги учун давлат божи ва бошқа барча тўловларни тўлашдан  озод этилади.

4. Адвокатлик касбининг обрўсини ошириш ҳамда судлов иш юритувининг айблов тарафга оғишини истисно этишни, қонунларга қатъий риоя қилишни, фуқароларнинг ҳуқуқ ва эркинликлари ҳимоясини ҳамда суд процессида тортишув тамойилини таъминловчи замонавий ва хақиқатдан мустақил бўлган, хар томонлама касбий ва хаётий тажрибага эга бўлган судьялик корпусини шакллантириш мақсадида, 2025 йил 1 январдан судьяликка номзодларга қўйиладиган мажбурий талаблардан бири бўлиб адвокат сифатида икки йилдан кам бўлмаган иш стажининг мавжуд бўлиши белгилансин.

5. Қуйидагилар:

Ўзбекистон Республикасида адвокатура институтини ривожлантириш Концепцияси (кейинги ўринларда – “Концепция”) 1-иловага мувофиқ;

Ўзбекистон Республикасида адвокатура институтини ривожлантириш Концепциясини амалга ошириш бўйича Йўл харитаси (кейинги ўринларда – “Йўл харита”) 2-иловага мувофиқ тасдиқлансин.

6. Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги ва  Ўзбекистон Республикасининг Инсон ҳуқуқлари бўйича миллий маркази билан биргаликда 2020 йилнинг 1 ноябригача бўлган муддатда “Адвокатура ва адвокатлик фаолияти тўғрисида”ги қонун лойиҳасини, шунингдек, адвокатлар ҳуқуқларини мустаҳкамлаш ва адвокатура мақомини оширишни назарда тутувчи қонунчиликнинг бошқа ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчаларни ишлаб чиқсин ва белгиланган тартибда киритсин.

7. Қуйидагилар:

Ўзбекистон Республикасида адвокатура институтини ривожлантириш Концепциясини амалга ошириш бўйича комиссия (кейинги ўринларда – Комиссия) таркиби 3-иловага мувофиқ;

танқидий ўрганишлар ўтказиш ва адвокатура институтини тубдан ислоҳ қилиш юзасидан таклифлар тайёрлаш бўйича ишчи гуруҳлар (кейинги ўринларда – ишчи гуруҳлар) таркиби 4-иловага мувофиқ ташкил этилсин.

8. Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси билан биргаликда:

Концепция ва “Йўл харитаси”ни амалга ошириш доирасида ишлаб чиқиладиган норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар лойиҳаларининг тайёрланиши, келишилиши ва киритилиши юзасидан мониторинг ўтказилишини таъминласин.

Мониторинг натижалари бўйича ҳар ойда Комиссияга маълумот тақдим этилсин.

9. Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги ва Ўзбекистон Республикаси Ташқи ишлар вазирлиги Комиссияга ва ишчи гуруҳларга агар зарур бўлса, хорижий (халқаро) ташкилотлар вакилларини жалб этган ҳолда, адвокатура соҳасидаги етакчи хорижий давлатларнинг қонунчилиги ва ҳуқуқни қўллаш амалиётини ўрганишни ташкил этишда амалий ёрдам кўрсатсин.

10. Ўзбекистон Республикаси Президенти Администрацияси, Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси, вазирлик ва идоралар, шунингдек, ишчи гуруҳлар раҳбарлари мазкур қарорда назарда тутилган вазифаларнинг ўз вақтида, тўлиқ ва сифатли бажарилиши учун шахсан масъул этиб белгилансин.

11. Ўзбекистон Республикаси Президенти Администрацияси ҳузуридаги Ахборот ва оммавий коммуникациялар агентлиги Ўзбекистон Миллий ахборот агентлиги ҳамда Ўзбекистон миллий телерадиокомпанияси билан биргаликда ушбу Қарорнинг мақсад ва вазифаларини оммавий ахборот воситаларида, шунингдек интернет тармоқларида кенг ёритилишини ташкил этсин.

12. Мазкур қарорнинг ижросини ҳамда Ўзбекистон Республикасида Адвокатура институтини ривожлантириш Концепцияси ва “Йўл харитаси”нинг тўлиқ, ўз вақтида ва сифатли амалга оширилишини  назорат қилиш Ўзбекистон Республикаси Бош вазири ўринбосари А.Н.Арипов ва Ўзбекистон Республикаси Президенти Администрацияси бошлиғи З.Ш.Низомиддиновлар зиммасига юклатилсин. 

 

 

 

Ўзбекистон Республикаси

             Президенти                                          Ш. Мирзиёев

Проект

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ
ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН

 

 

 

О мерах по дальнейшему совершенствованию института адвокатуры
и коренному повышению статуса адвокатов

 

Программой мер по обеспечению верховенства Конституции и закона, усилению общественного контроля в данном направлении, а также повышению правовой культуры в обществе, предусмотрено внесение изменений и дополнений в действующее законодательство, направленных на дальнейшее развитие институтов гражданского общества,  совершенствование системы правосудия, обеспечение подлинной независимости судебной власти, укрепление в качестве высшей ценности человека, его жизни, свободы, чести, достоинства и других неотъемлемых прав, определенных в Конституции и законах.

В целях совершенствования института адвокатуры, как важнейшей составной части судебно-правовой системы, реализуются программы, направленные на повышение роли адвоката при рассмотрении уголовных, гражданских, административных и экономических дел, а также на обеспечение гарантий надежной защиты прав, свобод и законных интересов физических
и юридических лиц. Последовательно формируется необходимая законодательная база для успешного осуществления профессиональной деятельности адвокатов, совершенствуется система оказания юридической помощи и юридических консультационных услуг.

Вместе с тем анализ показывает, что полноценной реализации проводимых реформ и достижению поставленных целей препятствуют не отвечающие современным требованиям институциональные основы и принципы деятельности адвокатуры, слабость процессуального статуса адвоката, наличие факторов, препятствующих полной реализации прав адвокатов, подрывающих престиж института адвокатуры, ограниченность доступа к квалифицированной юридической помощи ввиду недостаточного количества адвокатов в стране, отсутствие притока молодежи в ряды адвокатуры, несовершенство практики оказания юридической помощи, субсидируемой государством.

Созданию современной, эффективно и качественно функционирующей судебно-правовой системы и успешному проведению государственной политики по дальнейшему коренному совершенствованию института адвокатуры препятствуют ряд системных проблем и недостатков, в числе которых:

не обеспечена подлинная институциональная независимость адвокатуры;

сохраняются инструменты государственного контроля над допуском к профессии адвоката, принципы формирования и организации квалификационных комиссий адвокатуры требуют дальнейшего совершенствования;

нормативное регулирование формирования и деятельности органов управления адвокатуры не отвечают принципам демократии, равенства, пропорциональности, коллегиальности, открытости и подотчётности;

правовой статус и положение адвоката, как представителя стороны по делу в экономическом и административном судопроизводствах, требуют унификации и гармонизации, по аналогии с нормами гражданского процессуального законодательства, в том числе по вопросам возмещения расходов по оплате помощи адвоката;

процессуальный статус адвоката в уголовном процессе и судопроизводстве не отвечает требованиям современных международных стандартов и сохраняется дисбаланс в процессуальных правах стороны обвинения и защиты, нарушающий принцип состязательности и равенства сторон, в том числе на досудебной стадии;

сложившаяся практика назначения адвокатов за счёт государства не соответствует международным стандартам;

ограничен доступ осужденных лиц к получению квалифицированной юридической помощи и защиты их интересов при рассмотрении вопросов обжалования судебных актов, условно-досрочного освобождения от наказания, замены наказания на более мягкое и при разрешении иных вопросов, связанных с исполнением судебных актов;

не изжиты факты воспрепятствования профессиональной деятельности адвокатов;

местные органы власти не исполняют предусмотренные законом нормы об обеспечении адвокатуры необходимыми помещениями в удобных для обращения граждан местах;

существующие организационно-правовые формы адвокатской деятельности не способствуют развитию института адвокатуры;

статистическая и иная отчетность, а также документооборот адвокатских формирований требуют дальнейшей унификации и упрощения;

действующая система налогообложения адвокатской деятельности сдерживает развитие института адвокатуры и требует дальнейшего совершенствования;

использование информационно-коммуникационных технологий в деятельности адвокатуры не отвечает современным требованиям;

система юридического образования, ориентированная на науку и фундаментальные теоретические знания, не предусматривает получения практических навыков, необходимых в адвокатской деятельности;

система повышения квалификации адвокатов остается за пределами компетенции органов самоуправления адвокатуры и не отвечает современным требованиям;  

деятельность юристов консалтинговой сферы, не обладающих статусом адвоката, осуществляется без соблюдения универсальных международных стандартов юридической профессии в отношении допуска к профессии, повышения квалификации, этических норм и профессиональной ответственности.

В целях устранения указанных проблем, повышения эффективности системы защиты прав, свобод и интересов физических и юридических лиц с учетом современных тенденций социально-ориентированного и инновационного развития, а также последовательной реализации задач, определенных Стратегией действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах:

1. Определить, что основными направлениями и задачами по дальнейшему коренному реформированию института адвокатуры являются:

обеспечение подлинной институциональной независимости адвокатуры, предусматривающее упразднение контрольных и управленческих полномочий Министерства юстиции Республики Узбекистан в отношении института адвокатуры и полную передачу нормативного регулирования деятельности адвокатуры в ведение Палаты адвокатов Республики Узбекистан, включая вопросы доступа к профессии;  

совершенствование организационно-правовых основ деятельности органов самоуправления адвокатуры с соблюдением международных стандартов независимости профессии адвоката и профессиональных объединений адвокатов;

реформирование системы дисциплинарного контроля деятельности адвокатов;

нормативное закрепление и внедрение правовых механизмов, обеспечивающих государственную охрану жизни, здоровья, чести и достоинства адвоката и членов его семьи, их имущества, а также введение ответственности за посягательства на них;

совершенствование и усиление правового статуса адвоката в гражданском, экономическом и административном судопроизводствах;

укрепление гарантий прав и процессуального статуса адвоката в уголовном процессе, обеспечение принципа состязательности, при котором стороны обвинения и защиты наделены равными правами на всех стадиях процесса;

создание эффективного, основанного на международном опыте, механизма привлечения адвокатов для обеспечения реализации конституционного права физических лиц на защиту за счет государства;

усиление ответственности должностных и иных лиц за нарушения профессиональных прав адвокатов и воспрепятствование их профессиональной деятельности;

реформирование организационно-правовых форм осуществления адвокатской деятельности; 

внедрение в высших учебных заведениях, имеющих специальность «Юриспруденция», программ, направленных на повышение интереса обучающихся к адвокатской деятельности и получение практических навыков, необходимых при ее осуществлении;

формирование Палатой адвокатов Республики Узбекистан современной системы повышения квалификации адвокатов, предусматривающей, в том числе, внедрение дистанционных форм обучения, а также активное вовлечение адвокатов в законотворческую и педагогическую деятельность;

разработка и внедрение действенных механизмов, обеспечивающих надлежащую защиту адвокатов в случаях, когда возникает угроза их безопасности в результате выполнения ими своих профессиональных функций;

законодательное закрепление положения, согласно которому не допускается привод, личный обыск адвоката, досмотр его жилого и служебного помещения, багажа, личного и служебного   транспортного средства, допрос адвоката по вопросам его профессиональной деятельности, а равно досмотр и контроль его почтовых, курьерских отправлений, телеграфных и иных сообщений, электронных носителей информации, прослушивание переговоров, ведущихся с телефонов и других телекоммуникационных устройств адвоката, снятие с технических каналов связи информации, связанной с адвокатом. Указанные действия могут осуществляться с санкции суда, в случае привлечения адвоката к участию в уголовном деле в качестве подозреваемого или обвиняемого. При этом производство обыска, осмотра жилища, служебного помещения и транспортных средств адвоката, а также выемки документов из них осуществляются в присутствии представителя Палаты адвокатов Республики Узбекистан;

совершенствование действующего налогового режима адвокатской деятельности, в целях её стимулирования, повышения интереса к профессии, а также социальной защиты адвокатов;

законодательное закрепление обязательного участия Палаты адвокатов Республики Узбекистан в законотворческой деятельности, предоставление председателю Палаты адвокатов Республики Узбекистан права участия в заседаниях Пленума Верховного суда Республики Узбекистан, а также права внесения вопросов на рассмотрение Конституционного суда Республики Узбекистан;

обязательное включение представителя Палаты адвокатов Республики Узбекистан в состав членов Высшего судейского совета Республики Узбекистан на общественных началах;  

выделение на безвозмездной основе отдельных комнат для адвокатов в помещениях судов и иных правоохранительных органов, центрах государственных услуг, в целях создания условий для осуществления профессиональной деятельности адвокатов и обеспечения доступа населения к квалифицированной юридической помощи;

предоставление Палате адвокатов Республики Узбекистан на безвозмездной основе зданий и помещений, необходимых для осуществления её деятельности в городе Ташкенте и областных центрах, в удобных для обращения граждан местах в районах нахождения центральных органов суда или прокуратуры;

предоставление Палате адвокатов Республики Узбекистан права использования государственного флага и герба Республики Узбекистан в качестве символов адвокатуры Республики Узбекистан;

внедрение единых образовательных и квалификационных требований, а также установление дисциплинарной ответственности идентичных требованиям и ответственности, применяемым к адвокатам, для лиц, осуществляющих юридическое консультирование в организациях юридических консультантов.

2. Определить, что с 1 сентября 2020 года:

а) упраздняется требование о наличии двухлетнего стажа работы по юридической специальности для лиц, желающих стать адвокатами, с сохранением обязательного трехмесячного периода стажировки в адвокатском формировании;

         б) упраздняются требование о приложении копии ордера адвоката к запросу адвоката и требование по указанию в запросе сведений, составляющих адвокатскую тайну, с одновременным внедрением требования о включении в запрос данных удостоверения адвоката;

         в) внедряется процедура регистрации адвокатских формирований и постановки на учёт юридических консультаций по принципу «одно окно», предусматривающая, в том числе:

         осуществление регистрации, перерегистрации и ликвидации адвокатских формирований и юридических консультаций через Центры государственных услуг;

снижение размера государственной пошлины за регистрацию адвокатского формирования до 1 БРВ при обращении в явочном порядке и до 50 процентов БРВ – при обращении в электронном виде;

         освобождение территориальных органов Палаты адвокатов Республики Узбекистан от уплаты государственной пошлины за постановку на учёт создаваемых ими юридических консультаций;

          заявления о регистрации адвокатских формирований и постановке на учёт юридических консультаций подлежат рассмотрению в двухдневный срок;

г) упраздняются полномочия органов юстиции по осуществлению контроля за соблюдением адвокатскими формированиями учредительных документов, уставной деятельности, порядка регистрации, реорганизации и ликвидации, в том числе полномочия по взысканию штрафов за нарушения порядка регистрации, а также несоблюдения требований учредительных документов адвокатскими формированиями;

         д) снижается до пяти процентов ставка социального налога, уплачиваемого адвокатскими формированиями;

е) в совокупный доход адвоката не включаются следующие расходы, произведенные адвокатскими формированиями в безналичном порядке:

расходы на повышение квалификации адвокатов и иных расходы, связанные с обучением и профессиональной подготовкой адвокатов;

вступительные и членские взносы в Палату адвокатов Республики Узбекистан;

расходы по страхованию жизни, здоровья и гражданской ответственности адвокатов;

командировочные расходы адвоката или компенсационные выплаты, связанные с командировкой, в полном объеме;

расходы на санаторно-курортное лечение, отдых, стационарное и амбулаторное лечение адвоката или членов его семьи, а также стоимость их возмещения;

расходы на обучение, содержание детей адвоката в дошкольных образовательных учреждениях, общеобразовательных учреждениях;

расходы на обучение (свое, а также своих детей или супруга (супруги) — в возрасте до двадцати шести лет) в средних специальных, профессиональных образовательных учреждениях и высших учебных заведениях Республики Узбекистан;

расходы на путевки для детей адвокатов до шестнадцати лет (учащихся — до восемнадцати лет) в детские и другие оздоровительные лагеря, находящиеся на территории Республики Узбекистан.

3. Установить, что:

Палате адвокатов Республики Узбекистан предоставляется право предъявлять иски в суды в защиту профессиональных прав и интересов адвокатов без уплаты государственной пошлины, обжаловать решения органов государственного и хозяйственного управления, правоохранительных органов, органов государственной власти на местах, действия (бездействие) должностных и иных лиц;

адвокат имеет право беспрепятственного доступа (с предъявлением только удостоверения адвоката) в здания судов, всех иных правоохранительных органов, государственных и негосударственных органов, учреждений, организаций в рабочее время в связи с необходимостью осуществления своей профессиональной деятельности;

адвокат вправе беспрепятственно проносить в здания судов, всех иных   правоохранительных органов, государственных и негосударственных органов, учреждений, организаций компьютеры, электронные, мобильные и иные коммуникационные устройства, и технические средства, необходимые для осуществления своей профессиональной деятельности;

адвокаты освобождаются от уплаты государственной пошлины и всех иных выплат за предоставление, по запросу адвоката, государственными и иными органами, а также предприятиями, учреждениями и организациями информации, сведений, справок, характеристик, и иных документов, необходимых для оказания адвокатом квалифицированной юридической помощи.

4. В целях повышения престижа профессии адвоката и формирования современного и подлинно независимого судейского корпуса с разносторонним профессиональным и жизненным опытом, обеспечивающего исключение обвинительного уклона судопроизводства, строгое исполнение законов, защиту прав и свобод граждан и состязательность судебного процесса, установить с 1 января 2025 года, одним из обязательных требований к кандидатам в судьи наличие стажа работы в качестве адвоката не менее двух лет. 

5. Утвердить:

Концепцию развития института адвокатуры в Республике Узбекистан (далее – «Концепция) согласно приложению №1;

«Дорожную карту» по реализации Концепции развития института адвокатуры в Республике Узбекистан (далее – «Дорожная карта») согласно приложению №2.

6. Палате адвокатов Республики Узбекистан совместно с Министерством юстиции Республики Узбекистан и Национальным центром по правам человека Республики Узбекистан, в срок до 1 ноября 2020 года разработать и внести в установленном порядке проект закона «Об адвокатуре и адвокатской деятельности», а также изменения и дополнения в иные акты законодательства, предусматривающие усиление прав адвокатов и повышение статуса адвокатуры.

7. Образовать:

Комиссию по реализации Концепции развития института адвокатуры
в Республике Узбекистан (далее - Комиссия) в составе согласно приложению №3;

рабочие группы по проведению критического изучения и подготовке предложений по коренному реформированию института адвокатуры (далее - рабочие группы) в составах согласно приложению №4.

8.  Министерству юстиции Республики Узбекистан совместно с Палатой адвокатов Республики Узбекистан:

обеспечить проведение мониторинга за подготовкой, согласованием и внесением проектов нормативно-правовых актов, разрабатываемых в рамках реализации Концепции и «Дорожной карты»;

ежемесячно представлять Комиссии информацию о результатах мониторинга;

9. Министерству юстиции Республики Узбекистан и Министерству иностранных дел Республики Узбекистан оказать Комиссии, рабочим группам содействие в организации изучения законодательства и правоприменительной практики передовых зарубежных стран в сфере адвокатуры с привлечением, при необходимости, представителей зарубежных (международных) организаций.

10. Установить, что руководители служб Администрации Президента Республики Узбекистан, Кабинета Министров Республики Узбекистан, министерств и ведомств, а также рабочих групп несут персональную ответственность за своевременное, полное и качественное выполнение задач, предусмотренных настоящим постановлением.

11. Агентству информации и массовых коммуникаций при Администрации Президента Республики Узбекистан совместно с Национальным информационным агентством Узбекистана и Национальной телерадиокомпанией Узбекистана организовать широкое освещение в средствах массовой информации, а также сети Интернет целей и задач настоящего постановления.

12. Контроль за исполнением настоящего постановления, а также за полной, своевременной и качественной реализацией Концепции развития института адвокатуры в Республике Узбекистан и «Дорожной карты» возложить на Премьер-министра Республики Узбекистан А.Н. Арипова и руководителя Администрации Президента Республики Узбекистан З.Ш. Низомиддинова.

 

 

 

             Президент

Республики Узбекистан                                                        Ш. Мирзиёев

 

Общие предложения: 54

3925