ID Разработчик Дата размещения Дата завершения Кол-во предложений
12550 Антимонопольный комитет Республики Узбекистан 17/01/2020 01/02/2020 0

Обсуждение завершено

Постановление Кабинета Министров Республика Узбекистан
Об утверждении порядка осуществления Агентством по защите прав потребителей контрольной закупки товаров народного потребления в точках розничной торговли и организации их экспертизы (тестирования) на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей и установленным стандартам
ID-12550

Проект

 

 

Постановление

Кабинета Министров Республики Узбекистан

 

 

Об утверждении порядка осуществления Агентством по защите прав потребителей контрольной закупки товаров народного потребления в точках розничной торговли и организации их экспертизы (тестирования) на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей и установленным стандартам

 

 

В соответствии с Указом Президента Республики Узбекистан от 11 сентября 2019 года №УП-5817 «О мерах по коренному совершенствованию правовой и институциональной системы защиты прав потребителей» Кабинет Министров постановляет:

1. Утвердить Положение о порядке осуществления Агентством по защите прав потребителей контрольной закупки товаров народного потребления в точках розничной торговли и организации их экспертизы (тестирования), на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей и установленным стандартам, согласно приложения.

2. Агентству по защите прав потребителей при Антимонопольном комитете Республики Узбекистан (далее – Агентство по защите прав потребителей):

на системной основе обеспечить осуществление изучение качества и безопасности товаров на соответствие стандартам и техническим регламентам, реализуемых в торговых объектах и публикация на общедоступных ресурсах результатов данного мониторинга;

формирование на ежегодной основе рейтингов товаров народного потребления с учетом результатов их экспертизы, а также мнения населения;

обеспечить объективность проведения данных мероприятий и исключение любых случаев вмешательства заинтересованных сторон в процесс контрольной закупки и дальнейшее проведение экспертизы товаров.

3. Агентству «Узстандарт», Министерству здравоохранения Республики Узбекистан и другим причастным организациям на постоянной основе оказывать оперативное содействие Агентству по защите прав потребителей в проведении экспертизы (тестирования) товаров, приобретаемых в рамках контрольной закупки.

4. Национальной телерадиокомпании Узбекистана, Агентству защиты прав потребителей, Совету Министров Республики Каракалпакстан, хокимиятам областей и города Ташкента совместно с заинтересованными министерствами и ведомствами обеспечить:

широкое информирование населения, органов государственного и хозяйственного управления, субъектов предпринимательства о целях и содержании данного постановления;

организацию на постоянной основе специальных телепередач, посвященных осуществлению экспертизы качества и безопасности товаров, реализуемых в торговых объектах.

5. Совету Министров Республики Каракалпакстан, хокимиятам областей и города Ташкента совместно с Агентством по защите прав потребителей организовать размещение телефонов доверия, адреса официального интернет-сайта и электронной почты Агентства по защите прав потребителей во всех объектах розничной торговли республики для оперативного реагирования по обращениям потребителей, а также повышения предпринимательской и потребительской культуры.

6. Антимонопольному комитету Республики Узбекистан совместно с заинтересованными министерствами и ведомствами в двухмесячный срок внести предложения по изменению в действующие нормативно-правовые акты в соответствие с настоящим постановлением

7. Контроль за исполнением настоящего постановления возложить на заместителя Премьер-министра Республики Узбекистан по вопросам инвестиций и внешнеэкономических связей Э.М.Ганиева и председателя Антимонопольного комитета Республики Узбекистан Н.Ш.Шарипова.

 

 

Премьер-министр Республики Узбекистан                                                         А. Арипов

 

Приложение
к постановлению Кабинета Министров

от «__» _______ 2020г. №______

 

Положение о порядке осуществления Агентством по защите прав потребителей контрольной закупки товаров народного потребления в точках розничной торговли и организации их экспертизы (тестирования) на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей и установленным стандартам

 

Глава 1. Общие положения

1. Настоящее Положение определяет порядок:

осуществления Агентством по защите прав потребителей (далее – Агентство) контрольной закупки товаров народного потребления в точках розничной торговли;

организации экспертизы (тестирования) товаров на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей и установленным нормативным документам в области технического регулирования;

взаимодействие Агентства с уполномоченными государственными органами и учреждениями в вопросах проведения экспертизы (тестирования) товаров на предмет соответствия законодательству о защите прав потребителей.

2. Изучение качества и безопасности товаров на соответствие нормативным документам в области технического регулирования, реализуемых в торговых объектах (далее – мониторинг) осуществляется путем проведения их закупа и экспертизы (тестирования) в аккредитованных испытательных лабораториях в соответствии с настоящим Положением.

3. Контрольная закупка и дальнейшее проведение экспертизы (тестирования) являются видом изучения деятельности субъектов предпринимательства, без какого-либо вмешательства в их финансово-хозяйственную деятельность. 

4. В настоящем Положении используются следующие основные понятия:

контрольная закупка - это мнимая сделка купли-продажи в организациях розничной торговли и физическим лицом с целью изучения соблюдения правил розничной торговли, а также качества и безопасности товаров народного потребления, позволяющая выявить - обман потребителя (обвес, обсчёт, недовложение, замена товара на товар более низкого качества), а также обман государства путём невыдачи кассового или товарного чека;

экспертиза – оценка соответствия без нарушения целостности потребительской упаковки товара, проводимое уполномоченным лицом Агентства, или уполномоченного государственного органа, с целью выявления товаров с истекшим сроком годности, соблюдения правил обязательной сертификации, маркировки и выполнения других задач, возложенных на Агентство;

тестирование (испытание) – оценка соответствия товаров или условий хранения и реализации товаров организациями розничной торговли с применением лабораторного оборудования, в том числе измерительного, с целью изучения соответствия требованиям стандартов и технических регламентов.

5. Мониторинг осуществляется как в целях контрольной закупки и экспертизы определенных товаров, так и изучения соблюдения условий хранения и правил реализации продукции торговыми объектами.

6. Основанием для осуществления мониторинга являются:

план проведения контрольных закупок, утверждаемый директором Агентства по защите прав потребителей, и публикуемый на официальном сайте Агентства;

утвержденный директором Агентства, на основании информации поступившей из средств массовой информации (далее СМИ), приказ о проведении контрольной закупки и экспертизы товара;

обращения граждан, поступающие в соответствии с установленным законодательством порядком;

поручения Антимонопольного комитета, Кабинета Министров или Администрации Президента Республики Узбекистан.

7. Основными задачами Агентства, в соответствии с данным положением являются:

обеспечение здоровья и безопасности граждан;

защита интересов и прав потребителей;

соблюдение торговыми объектами условий хранения и реализации товаров, а также законодательства о рекламе.

 

Глава 2. Порядок осуществления контрольной закупки

 

8. Работы, связанные с исполнением настоящего положения, организуются Агентством и управлениями защиты прав потребителей и регулирования рынка рекламы в структуре территориальных управлений Антимонопольного комитета совместно с заинтересованными министерствами и ведомствами.

9. Вне зависимости от основания, директором Агентства издается приказ о проведении мониторинга.

10. Приказ должен содержать следующую информацию:

а) фамилии, имена, отчества, должности лица или лиц, уполномоченных Агентством на проведение контрольной закупки;

б) наименование юридического лица или фамилию, имя, отчество индивидуального предпринимателя, в отношении которых проводится контрольная закупка, а также юридический и/или фактический адрес, где непосредственно проводится контрольная закупка;

в) идентификационный номер налогоплательщика юридического лица или индивидуального предпринимателя в отношении которого проводится контрольная закупка, а также данные о лицензии и/или иных разрешительных документах, выданных на осуществляемую деятельность;

г) обязательные требования, оценка соблюдения которых осуществляется при проведении контрольной закупки;

д) основание проведения контрольной закупки;

е) сведения о товарах, в том числе их количестве подлежащих приобретению в ходе контрольной закупки, способах их закупки и оплаты;

ж) дату проведения контрольной закупки;

з) сведения о необходимости фото- и видеосъемки в ходе контрольной закупки;

и) иные сведения необходимые для проведения контрольной закупки по определенному (конкретному) товару.

11. Контрольная закупка проводится должностными лицами Агентства, которые указаны в приказе о проведении контрольной закупки.

12. Контрольная закупка считается совершенной только при оформлении кассового и/или товарного чека.

13. После завершения контрольной закупки должностное лицо Агентства, уполномоченное на проведение контрольной закупки, объявляет о проведении контрольной закупки, предъявляет служебное удостоверение, и передает представителю юридического лица или индивидуальному предпринимателю либо его представителю копию приказа о проведении контрольной закупки.

Об ознакомлении и получении копии приказа о проведении контрольной закупки, представитель юридического лица или индивидуальный предприниматель либо его представитель осуществляет соответствующую запись в акте о проведении контрольной закупки.

При отказе представителя юридического лица или индивидуального предпринимателя либо его представителя от ознакомления и/или получения копии приказа о проведении контрольной закупки в акт о проведении контрольной закупки вносятся соответствующие сведения.

14. Устранение недостатков товара или правил розничной реализации юридическим лицом или индивидуальным предпринимателем, которые не были выполнены к моменту завершения контрольной закупки, не допускается.

15. Типовая форма акта о проведении контрольной закупки товаров устанавливаются Агентством. Акт о проведении контрольной закупки включает:

а) дату, время и место составления акта о проведении контрольной закупки;

б) наименование государственных, общественных и других организаций, участвовавших в проведении контрольной закупки;

в) дату и номер приказа о проведении контрольной закупки;

г) фамилию, имя, отчество и должность должностного лица или должностных лиц, проводивших контрольную закупку;

д) наименование юридического лица или фамилию, имя, отчество индивидуального предпринимателя, местонахождение юридического лица, место осуществления деятельности индивидуального предпринимателя и (или) место фактического осуществления их деятельности, где непосредственно была проведена контрольная закупка;

е) сведения о товарах, приобретенных в ходе контрольной закупки (торговое название и наименование, номер партии/серии, срок годности, объем упаковки и количество образцов), способах их приобретения и оплаты;

ж) сведения о выявленных нарушениях обязательных требований или об их отсутствии;

з) сведения об ознакомлении и получении копии приказа о проведении контрольной закупки представителем юридического лица или индивидуальным предпринимателем либо его представителем или сведения об отказе в ознакомлении и получении копии приказа о проведении контрольной закупки;

и) сведения о свидетелях, присутствовавших при проведении контрольной закупки (в случае их наличия) или о применении фото- и видеосъемки в ходе контрольной закупки;

к) иные сведения, если это предусмотрено приказом о проведении контрольной закупки;

л) подписи должностного лица/лиц, проводивших контрольную закупку, а также подписи свидетелей, присутствовавших при проведении контрольной закупки (в случае их наличия);

м) место для подписей представителя юридического лица или индивидуального предпринимателя либо его представителя или сведений об отказе от подписи;

н) информация о необходимости проведения экспертизы (тестирования).

16. Акт о проведении контрольной закупки предоставляется на подпись представителю юридического лица или индивидуальному предпринимателю либо его представителю, у которых осуществлялась контрольная закупка, в присутствии понятых.

В качестве понятых могут быть приглашены любые совершеннолетние дееспособные физические лица, не заинтересованные в совершении исполнительных действий и не состоящие между собой или с участниками контрольной закупки в родстве, подчиненности или подконтрольности. Количество понятых не может быть менее двух человек.

При отказе представителя юридического лица или индивидуального предпринимателя либо его представителя от подписания акта о проведении контрольной закупки в акт о проведении контрольной закупки вносятся сведения об отказе от совершения подписи.

Экземпляр акта о проведении контрольной закупки вручается представителю юридического лица или индивидуальному предпринимателю либо его представителю, в отношении которых проводилась контрольная закупка, незамедлительно после его составления.

17. В случае направления товаров, приобретенных в ходе контрольной закупки, для проведения экспертизы (тестирования) в акте о проведении контрольной закупки делается соответствующая запись с описью этих товаров.

Перевозка (транспортирование) и хранение приобретенных для последующей экспертизы (тестирования) товаров осуществляются в соответствии с требованиями к перевозке (транспортированию) и хранению продукции, установленными соответствующими нормативными документами технического регулирования.

Результаты экспертизы (тестирования) товаров, приобретенных в ходе контрольной закупки, направляются юридическому лицу или индивидуальному предпринимателю не позднее трех рабочих дней после их оформления.

18. К акту о проведении контрольной закупки прилагаются документы, подтверждающие факт приобретения товаров, включая кассовые или товарные чеки и сертификаты соответствия для товаров подлежащих обязательной сертификации.

19. При проведении контрольной закупки должностное лицо Агентства:

а) осуществляет выбор товара самостоятельно в соответствии с определенным в приказе наименованием и количеством;

б) подписывает документы, а также совершает иные действия, необходимые для приобретения товаров;

в) запрашивает документы и (или) информацию о товаре, представление которых потребителю предусмотрено законодательством Республики Узбекистан о защите прав потребителей, без вмешательства в финансово-хозяйственную деятельность;

г) в необходимых случаях использует средства фото- и видеосъемки.

 

Глава 3. Порядок осуществления экспертизы (тестирования) товаров

 

20. Экспертиза товаров при контрольной закупке может быть проведена на месте, тестирование проводится в аккредитованной испытательной лаборатории.

21. Экспертиза товаров на месте может проводиться исключительно в следующих случаях, указываемых в приказе директора Агентства:

а) изучение условий хранения товаров в торговом объекте;

б) изучение маркировки товаров на соответствие требованиям нормативных документов в области технического регулирования;

в) мониторинг соблюдения порядка реализации товаров;

г) соответствие установленным производителем товаров сроков годности.

22. Товары с истекшим сроком годности тестированию в испытательных лабораториях не подлежат. В случае их обнаружения в торговом объекте в отношении юридического лица или индивидуального предпринимателя принимаются меры в соответствии с законодательством.

23. Товары, приобретенные в ходе контрольной закупки для тестирования должны транспортироваться и храниться в установленных производителем условиях, исключающих их порчу.

24. Товары, при необходимости их тестирования, должны быть доставлены в испытательную лабораторию не позднее дня завершения контрольной закупки.

25. Тестирование товаров проводится как в государственных, так и негосударственных аккредитованных испытательных лабораториях на договорной основе.

26. Приобретенные в ходе контрольной закупки образцы товаров, в обезличенном, но с сохранением целостности потребительской упаковки, в количестве, определенном приказом о проведении контрольной закупки, передаются в испытательную лабораторию с сопроводительным актом должностным лицом Агентства.

27. В сопроводительном акте указывается следующая информация:

а) номер и дата сопроводительного акта;

б) фамилия, имя, отчество, должность и подпись должностного лица доставляющего образцы товара;

в) фамилия, имя, отчество, должность и подпись должностного лица испытательной лаборатории, принимающего образцы товара для тестирования;

г) номер и дата акта проведения контрольной закупки;

д) наименование товара, дата производства и/или срок годности, обозначение нормативного документа в области технического регулирования, объем упаковки товара, количество образцов;

е) отметка о соблюдении условий хранения при доставлении образцов товара.

28. Тестирование образцов товаров проводится в соответствии с нормативными документами в области технического регулирования, установленными для данных товаров, в срок, определенный договором.

29. Копия результатов экспертизы (тестирования) направляются Агентством почтовым отправлением или на электронную почту юридическому лицу или индивидуальному предпринимателю в срок не превышающий два рабочих дня с момента оформления протоколов испытаний.

30. Результаты экспертизы (испытаний) публикуются на сайте Агентства на регулярной основе.

31. По результатам экспертизы (тестирования), в случае выявления несоответствий правил торговли, качества и безопасности товаров, Агентством или уполномоченными министерствами и ведомствами в соответствии с действующим законодательством применяются меры в отношении виновных лиц.

 

Глава 4. Формирование плана проведения контрольных закупок

 

32. План проведения контрольных закупок ежегодно формируется Агентством и утверждается директором Агентства на основе результатов системного мониторинга (изучения).

33. План проведения контрольных закупок публикуется на официальном сайте Агентства, и содержит в себе следующую информацию:

а) период проведения контрольной закупки;

б) место проведения мероприятий (область, город или район);

в) обязательные требования, оценка соблюдения которых осуществляется при проведении контрольной закупки;

г) наименование товаров, подлежащих контрольной закупке.

34. План мероприятий может дополняться решением Агентства.

 

Глава 5. Финансирование работ

 

35. Финансирование работ, связанных с выполнением данного Положения, осуществляется за счет Фонда содействия развитию конкуренции при Антимонопольном комитете Республики Узбекистан, за исключением случаев, указанных в пунктах 36 и 37.

36. Финансирование работ по тестированию (испытанию) товаров, в рамках проведения контрольной закупки на основании утвержденного плана или информации, опубликованной в СМИ, испытательными лабораториями подведомственными Агентству «Узстандарт», Министерству здравоохранения Республики Узбекистан, Государственному комитету ветеринарии и развития животноводства Республики Узбекистан, Государственному комитету Республики Узбекистан по экологии и охране окружающей среды и другим уполномоченным государственным органам и учреждениям, а также негосударственными аккредитованными лабораториями, осуществляется за счет средств виновной стороны, определенной решением суда, при выявлении несоответствий товара требованиям нормативных документов в области технического регулирования, а также за счет средств Фонда содействия развитию конкуренции при Антимонопольном комитете Республики Узбекистан в случае подтверждения соответствия товара установленным требованиям нормативных документов в области технического регулирования. Определение испытательной лаборатории для проведения тестирования (испытания) товаров определяется в соответствии с законодательством о государственных закупках.

37. Финансирование работ по тестированию (испытанию) товаров, в рамках проведения контрольной закупки на основании обращений граждан осуществляется – за счет средств виновной стороны, определенной решением суда, при выявлении несоответствий товара требованиям нормативных документов в области технического регулирования, а также за счет средств заявителя обращения в случае подтверждения соответствия товара установленным требованиям нормативных документов в области технического регулирования.

38. Контрольная закупка проводится с помощью целевой корпоративной банковской карты Агентства или управлений по защите прав потребителей и регулированию рекламной деятельности. Также допустим способ оплаты контрольной закупки с помощью наличных денежных средств, с фиксированием в приказе о проведении контрольной закупки номинала и серийных номеров банкнот, выдаваемых материально ответственному лицу Агентства.

При этом целевые корпоративные банковские карты открываются по одной для Агентства и управлений по защите прав потребителей и регулированию рекламной деятельности. Данные целевые корпоративные банковские карты используются только при осуществлении контрольных закупок.

39. Ответственность за правильное расходование средств корпоративной банковской карты несут материально ответственные должностные лица Агентства.

 

Глава 6. Заключительные положения

40. Фото и видеоматериалы, собранные в процессе выполнения данного Положения, могут быть опубликованы на официальном сайте Агентства, а также в СМИ.

41. При проведении контрольной закупки категорически запрещается вмешательство в финансово-хозяйственную деятельность юридических лиц или индивидуального предпринимателя.

42. Лица, виновные в нарушении требований настоящего Положения, привлекаются к ответственности в установленном законодательством порядке.

43. Лица виновные в воспрепятствовании законному исполнению задач и функций, возложенных на Агентство несут ответственность в соответствии с действующим законодательством.

44. Результаты проведения контрольной закупки, экспертизы (тестирования) товаров могут быть обжалованы изготовителями и продавцами в установленном порядке в суде.

 

Лойиҳа

 

 

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ВАЗИРЛАР МАҲКАМАСИНИНГ

ҚАРОРИ

 

Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги томонидан чакана савдо шохобчаларида халқ истеъмол товарлари назорат харидини ва уларни истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига ҳамда ўрнатилган стандартларга мувофиқлиги юзасидан экспертизадан (тестдан) ўтказишни амалга ошириш тартибини тасдиқлаш тўғрисида

 

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 сентябрдаги “Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилишнинг ҳуқуқий ва институционал тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида” ПФ-5817-сон Фармонига мувофиқ, Вазирлар Маҳкамаси қарор қилади:

1. Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги томонидан чакана савдо шохобчаларида халқ истеъмоли товарлари назорат харидини ва уларни истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига ҳамда ўрнатилган стандартларга мувофиқлиги юзасидан экспертизадан (тестдан) ўтказишни амалга ошириш тартиби иловага мувофиқ тасдиқлансин.

2. Ўзбекистон Республикаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси ҳузуридаги Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлигига (кейинги ўринларда Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги деб аталади):

тизимли равишда савдо шохобчаларида сотиладиган маҳсулотлар сифати ва хавфсизлигини стандартлар ва техник регламентларга мувофиқлигини ўрганиш ва ушбу мониторинг натижаларини очиқ манбаларда чоп этиб борилишини таъминлаш;

ҳар йили экспертиза ва аҳоли фикри натижаларини ҳисобга олган ҳолда халқ истеъмоли товарлари рейтингини шакллантириб бориш;

ушбу тадбирларни амалга оширишда холисликни таъминлаш ҳамда назорат хариди ва кейинчалик маҳсулотни экспертизадан ўтказиш жараёнида манфаатдор томонларнинг исталган аралашувини чеклаш юклатилсин.

3. “Ўзстандарт” агентлиги, Соғлиқни сақлаш вазирлиги ва бошқа тегишли ташкилотларга доимий равишда назорат хариди доирасида олинадиган товарларни экспертизадан (тестдан) ўтказишда Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлигига тезкор амалий ёрдам кўрсатиш юклатилсин.

4. Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси, Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги, Қорақалпоғистон Республикаси Вазирлар Кенгаши, вилоятлар ва Тошкент шаҳар ҳокимликлари манфаатдор вазирлик ва идоралар билан биргаликда қуйидагиларни таъминласин:

аҳолини, давлат ва хўжалик бошқарув органларини, тадбиркорлик субъектларини ушбу қарор мақсади ва мазмуни тўғрисида кенг хабардор қилиш;

савдо шохобчаларида сотилаётган маҳсулотлар сифати ва хавфсизлигини экспертизадан ўтказишни амалга оширишга бағишланган махсус телекўрсатувларни доимий равишда ташкил этиш.

5. Қорақолпоғистон Республикаси Вазирлар Кенгаши, вилоятлар ва Тошкент шаҳар ҳокимликларига Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги билан биргаликда истеъмолчилар мурожаатларига тезкор чоралар кўриш ҳамда тадбиркорлик ва истеъмолчилик маданиятини ошириш мақсадида республикадаги барча чакана савдо шохобчаларида Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлигининг ишонч телефонларини, расмий интернет-сайт манзилини ва электрон почтасини жойлаштиришни ташкил этиш юклансин.

6. Ўзбекистон Республикаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси манфаатдор вазирликлар ва идоралар билан биргаликда ўзлари томонидан қабул қилинган норматив-ҳуқуқий ҳужжатларни икки ой муддатда ушбу қарорга мувофиқлаштирсин.

7. Мазкур қарорнинг бажарилишини назорат қилиш Ўзбекистон Республикаси Бош вазирининг инвестициялар ва ташқи иқтисодий алоқалар масалалари бўйича ўринбосари Э.М. Ғаниев ва Ўзбекистон Республикаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси раиси Н.Ш. Шарипов зиммасига юклансин.

 

Ўзбекистон Республикаси Бош вазири                                          А.Арипов

 

Вазирлар Маҳкамасининг

2020 йил ___ ________даги

қарорига илова

 

 

Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги томонидан чакана савдо шохобчаларида халқ истеъмол товарлари назорат харидини ва уларни истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига ҳамда ўрнатилган стандартларга мувофиқлиги юзасидан экспертизадан (тестдан) ўтказишни амалга ошириш тартиби тўғрисидаги

НИЗОМ

 

 

1-боб. Умумий қоидалар

 

1. Ушбу Низом қуйидаги тартибларни белгилайди:

Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш агентлиги (кейинги ўринларда – Агентлик) томонидан чакана савдо шохобчаларида халқ истеъмол товарлари назорат харидини амалга ошириш;

товарларни истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига ва техник тартибга солиш соҳасидаги белгиланган стандартларга мувофиқлигини экпертизадан (тестдан) ўтказишни ташкил этиш;

Агентликнинг товарларни истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига мувофиқлигини экпертизадан (тестдан) ўтказиш масалалари бўйича ваколатли органлар билан ҳамкорлиги.

2. Чакана савдо шохобчаларида сотиладиган товарлар сифати ва хавфсизлигини техник тартибга солиш соҳасидаги норматив ҳужжатларга мувофиқлигини ўрганиш (кейинги ўринларда мониторинг) ушбу Низомга мувофиқ уларни сотиб олиш ва аккредитациядан ўтган тадқиқот лабораторияларда экспертизадан (тестдан) ўтказиш орқали амалга оширилади.

3. Назорат хариди ва кейинчалик экспертизадан (тестдан) ўтказиш тадбиркорлик субъектлари молиявий-хўжалик фаолиятига аралашмаган ҳолда ўрганиш тури ҳисобланади.

4. Ушбу Низомда куйидаги асосий тушунчалардан фойдаланилади:

назорат хариди - жисмоний шахс томонидан чакана савдо қоидаларига риоя қилинишини ҳамда халқ истеъмоли товарлари сифати ва хавфсизлигини  ўрганиш мақсадида чакана савдо шохобчаларида тузилган қалбаки битим бўлиб, истеъмолчини алдаш (ҳақидан, вазнидан, ўлчовидан уpиб қолиш, сифати паст товарга алмаштириб қўйиш), шунингдек касса чеки ёки товар чеки бермаслик орқали давлатни алдаш ҳолларини аниқлаш имконини беради;

экспертиза - Агентлик вакили ёки ваколатли давлат органи томонидан яроқлилик муддати ўтган товарларни, мажбурий сертификатлаш, қадоқлаш қоидаларига риоя қилинишини аниқлаш ва Агентликка қўйилган бошқа вазифаларни бажариш мақсадида товар истеъмол ўрами яхлитлигини бузмаган ҳолда мувофиқлигини баҳолаш;

тестдан ўтказиш (синов) – чакана савдо шохобчалари томонидан товарлар ёки товарларни сақлаш ва сотиш шартларини лаборатория ускуналари, жумладан, ўлчов ускуналари ёрдамида стандартлар ва техник регламентлар талабларига мувофиқлигини ўрганиш мақсадида баҳолаш.

5. Мониторинг маълум товарлар назорат харидини ва экспертизадан ўтказиш мақсадида ҳам, савдо шохобчаларида товарларни сақлаш ва сотиш шартларига риоя этилишини ўрганиш мақсадида ҳам амалга оширилиши мумкин. 

6. Мониторинг учун асос бўлиб қуйидагилар ҳисобланиши мумкин:

Агентлик директори томонидан тасдиқланадиган ва Агентлик расмий сайтида жойлаштириладиган назорат харидини ўтказиш режаси;

оммавий ахборот воситаларидан (кейинги ўринларда ОАВ) келиб тушган маълумот асосида Агентлик директори томонидан тасдиқланадиган назорат хариди ва товар экспертизасини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ;

қонунда белгиланган тартибда келиб тушадиган фуқаролар мурожаати;

Ўзбекистон Реуспубликаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси, Вазирлар Маҳкамаси ёки Президент девони топшириқлари.

7. Ушбу Низомга мувофиқ Агентликнинг асосий вазифалари бўлиб:

фуқаролар саломатлиги ва хавфсизлигини таъминлаш;

истеъмолчилар манфаатлари ва ҳуқуқларини ҳимоя қилиш;

савдо шохобчалари томонидан товарларни сақлаш ва сотиш шартларига ҳамда реклама тўғрисидаги қонун хужжатларига амал қилиш.

 

2-боб. Назорат харидини амалга ошириш тартиби

 

8. Ушбу низомни бажариш билан боғлиқ ишлар Агентлик ва Монополияга қарши курашиш қўмитасининг ҳудудий бошқармалари таркибидаги истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва реклама бозорини тартибга солиш бошқармалари ҳамда манфаатдор вазирлик ва идоралар билан ҳамкорликда ташкил этилади.

9. Мониторинг учун қандай асос бўлишидан қатъий назар Агентлик директори томонидан мониторинг ўтказиш тўғрисида буйруқ қабул қилинишимумкин.

10. Буйруқ қуйидаги маълумотларни ўз ичига олиши керак:

а) Агентликнинг назорат харидини ўтказишга ваколати бўлган ходимининг ёки ходимларининг фамилияси, исми, шарифи ва мансаби;

б) назорат хариди ўтказилаётган юридик шахснинг номи ёки якка тартибдаги тадбиркорнинг фамилияси, исми, шарифи, шунингдек назорат хариди бевосита ўтказилаётган юридик ва/ёки жойлашган жой;

в) назорат хариди ўтказилаётган юридик шахс ёки якка тартибдаги тадбиркор солиқ тўловчи идентификация рақами, шунингдек лицензия ва/ёки фаолиятни юритиш учун берилган бошқа хужжатлар;

г) назорат харидини ўтказишда баҳоланадиган мажбурий талаблар;

д) назорат харидини амалга ошириш учун асос;

е) назорат хариди давомида олинадиган товарлар, уларнинг сони, сотиб олиш ва тўловни амалга ошириш тўғрисидаги маълумот;

ж) назорат харидини амалга ошириш муддатлари;

з) назорат хариди давомида фото ва видео тасвирларнинг зарурлиги тўғрисида маълумот;

и) маълум товар бўйича назорат харидини амалга ошириш учун зарур бўлган бошқа маълумотлар.

11. Назорат хариди ўтказиш тўғрисидаги буйруқда кўрсатилган Агентлик ваколатли ходимлари назорат харидини амалга оширади.

12. Назорат хариди фақатгина касса ва/ёки товар чеки расмийлаштирилганда амалга оширилган ҳисобланади.

13. Назорат хариди якунлангандан сўнг назорат харидини ўтказишга ваколати бўлган Агентлик мансабдор ходими, назорат хариди ўтказилганлиги тўғрисида эълон қилади, хизмат гувоҳномасини тақдим этади ва юридик шахс вакилига ёки якка тартибдаги тадбиркорга ёки унинг вакилига назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ нусхасини тақдим этади.

Юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакили назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ билан танишиб чиққанлиги ва нусхасини олганлиги тўғрисида назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатда тегишли қайдни амалга оширади.

Юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакили назорат хариди ўтказилганлиги тўғрисидаги буйруқ билан билан танишиб чиқишдан ва/ёки нусхасини олишдан бош тортган ҳолларда назорат хариди ўтказиш тўғрисидаги хужжатга тегишли маълумотлар киритилади. 

14. Юридик шахс ёки якка тартибдаги тадбиркор томонидан назорат хариди якунлангунга қадар тугалланмаган товардаги ёки чакана савдони амалга оширишдаги камчиликларни бартараф этишга йўл қўйилмайди.

15. Товарлар назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатнинг намунавий шакллари Агентлик томонидан тасдиқланади. Назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжат қуйидагиларни ўз ичига олади:

а) назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатни тузиш санаси, вақти, ва жойи;

б) назорат харидини ўтказишда қатнашган давлат, жамоат ва бошқа ташкилотларнинг номи;

в)   назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқнинг санаси ва рақами;

г) назорат харидини ўтказган мансабдор шахс ёки шахслар фамилияси, исми шарифи ва мансаби;

д) юридик шахс номи ёки якка тартибдаги тадбиркор фамилияси, исми, шарифи, юридик шахс жойлашган жойи, якка тартибдаги тадбиркор фаолиятини амалга оширувчи жой ва (ёки) назорат хариди бевосита ўтказилган якка тартибдаги тадбиркор амалдаги фаолият кўрсатиш манзили;

е) назорат хариди давомида олинган товарлар (савдо номи, туркум/серия рақами, яроқлилик муддати, қадоқ хажми ва намуналар сони), уларни сотиб олиш ва тўловни амалга ошириш тўғрисидаги маълумот;

ж) мажбурий талабларни бузилиши билан боғлиқ аниқланган ҳолатлар ёки уларнинг мавжуд эмаслиги тўғрисидаги маълумотлар;

  з) юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакили томонидан назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ билан танишиб чиққанлиги ва нусхасини олганлиги ёки назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ билан танишиб чиқиш ва нусхасини олишдан бош тортганлиги тўғрисидаги маълумотлар;

и) назорат харидини ўтказишда қатнашган холислар (қатнашган ҳолларда) ёки фото ва видео ёзувлардан фойдаланилганлиги тўғрисидаги маълумотлар;

к) назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқда кўзда тутилган бошқа маълумотлар;

л) назорат харидини ўтказган маъсул шахс/шахслар имзоси ҳамда назорат хариди ўтказишда қатнашган холислар имзолари (қатнашган ҳолларда);

 м) юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакилини имзоси учун жой ёки имзо чекишдан бош тортганлиги тўғрисидаги маълумотлар;

н) эспертизадан (тестдан) ўтказиш зарурлиги тўғрисидаги маълумотлар.

16. Назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжат юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакилига имзо учун холислар иштирокида тақдим этилади.

Холис иштирокчи сифатида манфаатдор бўлмаган, бир-бири ва назорат хариди иштирокчилари билан қариндошлиги, қўл остида ёки назоратида бўлмаган исталган вояга етган лаёқатли жисмоний шахс таклиф этилиши мумкин. Холислар сони икки кишидан кам бўлиши мумкин эмас.

Юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакили томонидан назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатни имзолашдан бош тортиш ҳолатларида назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатга имзо чекишдан бош тортилганлиги тўғрисида маълумот киритилади.

Назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжат нусхаси назорат хариди ўтказилган юридик шахс вакили ёки якка тартибдаги тадбиркор ёки унинг вакилига хужжат тузилиши билан берилади.

17. Назорат хариди давомида олинган товарларни экспертизадан ўтказиш учун юборишда назорат хариди ўтказиш тўғрисидаги хужжатга ушбу товарлар белги қўйилган рўйхати келтирилган тегишли ёзув киритилади.

Товарларни экспертизадан ўтказиш учун юбориш (транспортда) ва сақлаш техник тартибга солишнинг ўрнатилган тегишли меёрий хужжатларига асосан маҳсулотларни ташиш ва сақлаш талабларига мувофиқ амалга оширилади.  

Назорат хариди давомида олинган товарлар экспертиза (тест) натижалари юридик шахсга ёки якка тартибдаги тадбиркорга улар расмийлаштирилгандан сўнг уч кундан кечиктирмасдан юборилиши керак.

18. Назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги хужжатга товарлар сотиб олинганлигини тасдиқловчи хужжатлар, касса ва товар чеклари, мажбурий сертификатланадиган товалар учун мувофиқлик сертификати илова қилинади.

19. Назорат харидини ўтказишда Агентлик маъсул ходими:

а) маҳсулотни буйруқда келтирилган номи ва сонига кўра мустақил равишда танлашни амалга оширади; 

б) хужжатларга имзо чекади ҳамда товар сотиб олиш учун зарур бўлган бошқа ҳаракатларни амалга оширади;

в) Ўзбекистон Республикаси истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун хужжатларига мувофиқ, корхона молия-хўжалик фаолиятига аралашмаган ҳолда, тақдим этилиши мажбурий бўлган товар тўғрисидаги хужжатларни ва маълумотларни талаб қилади;

г) зарурий ҳолларда фото ва видео тасвирга олиш воситаларидан фойдаланади.

 

3-боб. Товарларни экспертизадан (тестдан) ўтказиш тартиби

 

20. Назорат хариди давомида товарларни экспертизадан ўтказиш жойида амалга оширилиши мумкин, тестдан ўтказиш аккредитациядан ўтган синов лабораторияларида ўтказилади. 

21. Товарларни жойида экспертизадан ўтказишга фақатгина Агентлик директори буйруғида кўрсатилган қуйидаги ҳолатларда йўл қўйилиши мумкин:

а) савдо шохобчасида маҳсулотларни сақлаш шартларини ўрганишда;

б) товарлар маркировкасини техник тартибга солиш соҳасидаги меъёрий хужжатлар талабларига мувофиқлигини ўрганишда; 

в) товарларни реализация қилиш тартибига риоя этилиши устидан мониторинг қилишда;

г) ишлаб чиқарувчи томонидан ўрнатилган яроқлилик муддатига амал қилишни ўрганишда. 

22. Яроқлилик муддати ўтган товарларни синов лабораторияларида тестдан ўтказишга йўл қўйилмайди. Уларни савдо шохобчаларида аниқланган ҳолларида юридик шахс ёки якка тартибдаги тадбиркорга нисбатан қонунда кўрсатилган чоралар қўлланилади.

23. Назорат хариди давомида тестдан ўтказиш учун сотиб олинган товарлар ишлаб чиқарувчи томонидан белгиланган шартларда, уларга зарарга етмайдиган тарзда юкланиши ва сақланиши лозим.

24. Маҳсулотларни тестдан ўтказиш зарурати туғилганда, синов лабораторияларига назорат хариди якунланадиган кундан кечиктирмасдан етказилиши лозим.

25. Товарларни тестдан ўтказиш аккредитациядан ўтган давлат ва нодавлат синов лабораторияларида шартнома асосида амалга оширилиши мумкин. 

26. Назорат хариди давомида олинган товар намуналари Агентлик маъсул ходими томонидан илова қилинган хужжат билан савдо номлари олиб ташланган, бироқ истеъмол қадоғи сақланган ҳолда назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқ билан белгиланган миқдорда синов лабораторияларига юборилади.

27. Илова қилинган хужжатда қуйидагилар кўрсатилади:

а) илова қилинган хужжат рақами ва санаси;

б) товар намуналарини етказувчи мансабдор шахснинг фамилия, исми, шарифи, мансаби ва имзоси;

в) товар намуналарини тестдан ўтказиш учун қабул қиладиган синов лабораторияси мансабдор шахсининг  фамилия, исми, шарифи, мансаби ва имзоси;

г) назорат харидини ўтказиш хужжатининг рақами ва санаси;

д) товар номи, ишлаб чиқариш санаси ва/ёки яроқлилик муддати, техник тартибга солиш соҳасидаги меъёрий хужжат белгиси, маҳсулот ўрами хажми, намуналар сони;

е) товар намуналарини етказишда сақлаш шартларига амал қилинганлиги тўғрисидаги белги;

28. Товар намуналарини тестдан ўтказиш ушбу товарларга нисбатан белгиланган техник тартибга солиш соҳасидаги меъёрий хужжатларга мувофиқ, шартномада кўрсатилган муддатларда амалга оширилади.

29. Экспертиза (тест) натижалари Агентлик томонидан синов протоколлари расмийлаштирилган вақтдан икки иш кунидан ошмаган муддатда юридик шахс ёки якка тартибдаги тадбиркорга почта ёки электрон почта орқали юборилади.

30. Экспертиза (тест) натижалари Агентлик сайтида доимий равишда жойлаштирилиб борилади.

31.  Экспертиза (тест) натижалари бўйича, савдо қоидаларига, товар сифати ва хавфсизлик талабларига номувофиқлик аниқланганда, Агентлик ёки ваколатли вазирлик ва идоралар томонидан айбдор шахсларга нисбатан амалдаги қонун хужжатларига мувофиқ чоралар қўлланади.

 

4-боб. Назорат харидини ўтказиш режасини шакллантириш

 32. Назорат харидини ўтказиш режасини Агентлик ҳар йили шакллантиради ва тизимли мониторинг (ўрганиш) натижасида Агентлик директори томонидан тасдиқланади.

33. Назорат харидини ўтказиш режаси Агентлик расмий сайтида жойлаштирилади ва қуйидаги маълумотларни ўзида акс эттиради:

а) назорат харидини ўтказиш даврини;

б) тадбирни ўтказиш жойини (вилоят, шаҳар ва туман)

в) назорат харидини ўтказиш давомида амал қилиниши баҳолаб бориладиган мажбурий талаблар;

г) назорат харидини ўтказиш лозим бўлган товар номлари.

34. Тадбирлар режаси Агентлик томонидан тўлдирилиб борилиши мумкин.

 

5-боб. Ишларни молиялаштириш

 

35. Ушбу Низомни бажариш билан боғлиқ ишларни молиялаштириш Ўзбекистон Республикаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси ҳузуридаги бюджетдан ташқари Рақобатни ривожлантиришга кўмаклашиш жамғармаси маблағлари ҳисобидан амалга оширилади, 36 ва 37 бандларда кўрсатилган ҳолатлар бундан истисно.

36. Назорат хариди доирасида тасдиқланган режа ёки ОАВда чоп этилган маълумотлар асосида “Ўзстандарт” Агентлиги, Ўзбекистон Республикаси Соғлиқни сақлаш вазирлиги, Ветеринария ва чорвачиликни ривожлантириш давлат қўмитаси, экология ва атроф муҳитни муҳофаза қилиш давлат қўмитаси ва бошқа ваколатли давлат органлари ва муассасаларига қарашли синов лабораторияларида товарларни тестдан (синовдан) ўтказиш бўйича ишларни молиялаштириш суд қарорига кўра – товарларнинг техник тартибга солиш соҳасидаги меёърий хужжатлар талабларига номувофиқлиги аниқланган ҳолларда айбдор томонидан амалга оширилади, шунингдек товарларнинг техник тартибга солиш соҳасидаги меёърий хужжатлар талабларига мувофиқлиги аниқланса Ўзбекистон Республикаси Монополияга қарши курашиш қўмитаси ҳузуридаги бюджетдан ташқари Рақобатни ривожлантиришга кўмаклашиш жамғармаси маблағлари ҳисобидан амалга оширилади. Товарларни тестдан (синовдан) ўтказиш учун синов лабораторияларини танлаш давлат харидлари тўғрисидаги қонунчиликка мувофиқ аниқланади.

37. Фуқаролар мурожаати асосида назорат харидини амалга ошириш доирасида товарларни тестдан (синовдан) ўтказиш бўйича ишларни молиялаштириш - суд қарорига кўра товарларнинг техник тартибга солиш соҳасидаги меёърий хужжатлар талабларига номувофиқлиги аниқланган ҳолларда айбдор томонидан амалга оширилади, шунингдек товарларнинг техник тартибга солиш соҳасидаги меёърий хужжатлар талабларига мувофиқлиги аниқланса мурожаатчи воситалари ҳисобидан молиялаштирилади. 

38. Назорат хариди Агентлик мақсадли корпоратив банк картаси ёрдамида ёки Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва реклама фаолиятини тартибга солиш бошқармалари томонидан амалга оширилади. Шунингдек назорат харидини ўтказиш тўғрисидаги буйруқда Агентлик моддий маъсул ходимига бериладиган пул бирлиги номинали ва серия рақамларини қайд этган ҳолда нақд пул воситалари ёрдамида ҳам тўлаш мумкин.

Мақсадли корпоратив банк карталари Агентлик ва Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва реклама фаолиятини тартибга солиш бошқармалари учун алоҳида очилади. Ушбу мақсадли корпоратив банк карталаридан фақатгина назорат харидини амалга оширишда фойдаланилади.

39. Агентлик мансабдор шахслари корпоратив банк карталари пул воситаларидан тўғри фойдаланиш учун моддий жавобгар ҳисобланишади.

 

6-боб. Якуний қоидалар

 

40. Ушбу Низомни бажариш давомида тўпланган фото ва видео материаллар Агентлик расмий сайтида ва ОАВ да жойлаштирилиши мумкин. 

41. Назорат харидини амалга оширишда юридик шахслар ёки якка тартибдаги тадбиркорлар молиявий-хўжалик фаолиятига аралашиш қатъиян ман этилади.

42. Ушбу Тартиб талабларини бузилишида айбдор бўлган шахслар қонун ҳужжатларига мувофиқ жавобгар бўладилар.

43. Агентликка юклатилган вазифа ва функцияларни бажарилишига тўсқинлик қилган шахслар қонун ҳужжатларида белгиланган тартибда жавобгарликка тортиладилар.

44. Сотувчи (ишлаб чиқарувчи, ижрочи) назорат харидини ўтказиш ва товарлар экспертизаси (тестдан ўтказиш) натижалари устидан белгиланган тартибда судга шикоят қилиш ҳуқуқига эга.

Общие предложения

317