ID Разработчик Дата размещения Дата завершения Кол-во предложений
1074 Министерство инновационного развития Республики Узбекистан 31/10/2018 15/11/2018 0
О создании диспетчерской службы по социальному сопровождению инвалидов по слуху и речи
ID-1074

Проект

 

 

Постановление

Президента Республики Узбекистан

 

О создании диспетчерской службы по социальному
сопровождению инвалидов по слуху
и речи

 

Анализ международного опыта показывает, что во многих развитых странах мира (Австралия, Великобритания, США, Российская Федерация и др.) функционируют соответствующие службы по оказанию услуг для граждан
с ограниченными возможностями, что является показателем готовности страны к формированию условий, направленных на соблюдение международных стандартов, экономических, социальных, юридических и других прав лиц
с инвалидностью. При этом, в соответствии с Конвенцией ООН «О правах лиц
с инвалидностью» (
13 декабря 2006 г.) государства-участники должны принимать надлежащие меры для обеспечения лиц с ограниченными возможностями наравне с другими гражданами доступом к физическому окружению (к информационным, коммуникационным и другим службам, включая электронные и экстренные службы).

В настоящее время в республике показатель населения с проблемами слуха
и речи составляет более 21 тысячи человек, функционируют 14 специализированных школ-интернатов для глухих детей и детей с проблемами слуха, где обучаются более 4350 учащихся.

Данная категория лиц, имеющих инвалидность является одной из самых социально уязвимых, особенно категория с врожденной (полной) глухотой. Основным средством коммуникации у большинства лиц с инвалидностью по слуху и речи является язык жестов. Кроме того, неразвитая функция слуха, как правило, сопровождается и иными расстройствами. Так значительная часть лиц с инвалидностью по слуху и речи имеет проблемы функционирования речевого аппарата.

Вместе с тем, наличие ряда системных проблем и недостатков по защите указанной категории граждан препятствует эффективной реализации социальной защиты и полноценному обеспечению защиты их прав. Лица, имеющие инвалидность по слуху и речи, оказавшиеся в трудной жизненной ситуации, не имеют возможности самостоятельно вызвать экстренные оперативные службы (службу пожарной безопасности органов внутренних дел, органы внутренних дел, службу скорой медицинской помощи, аварийную службу газовой сети, службу спасения), так как при удаленной коммуникации необходимо использовать технологии видеосвязи, короткие текстовые сообщения (SMS), факсимильные сообщения, но в настоящее время экстренными службами для приема вызовов используется лишь традиционная телефонная связь. Данная проблема обуславливает необходимость создания и совершенствования системы адаптации лиц с инвалидностью по слуху и речи к существующим условиям жизни за счет обеспечения доступа к информационным ресурсам и возможности коммуникации лиц с инвалидностью по слуху и речи со здоровыми гражданами.

На основе анализа современных технических средств связи, отвечающих коммуникативным потребностям лиц с инвалидностью по слуху и речи, реализующихся на сегодняшний день современных практик и программ, направленных на социальную интеграцию лиц с инвалидностью по слуху и речи в общество, в соответствии с Указом Президента Республики Узбекистан от 1 декабря 2017 г. № УП-5270 «О мерах по кардинальному совершенствованию системы государственной поддержки лиц с инвалидностью»:

1. Согласиться с предложением Министерства инновационного развития, Министерства по чрезвычайным ситуациям и Министерства здравоохранения Республики Узбекистан об образовании в структуре Министерства
по чрезвычайным ситуациям Диспетчерской службы по организации взаимодействия лиц с инвалидностью по слуху и речи с экстренными службами (далее – Диспетчерская служба), с выделением дополнительно
22 штатных единиц, из них:
2 военнослужащих рядового и сержантского состава, 20 служащих.

Предоставить право Министерству по чрезвычайным ситуациям
по согласованию с Министерством финансов Республики Узбекистан вносить изменения в установленную штатную численность Диспетчерской службы
с учетом увеличения
количества поступающих сообщений
и обращений.

2. Основной задачей Диспетчерской службы определить обеспечение скоординированного ускоренного реагирования экстренных оперативных служб (101, 102, 103, 104, 1050) при получаемых вызовах от лиц с инвалидностью по слуху и речи.

3. Определить, что:

расходы, связанные с начальным укомплектованием Диспетчерской службы современными средствами связи (серверное оборудование), разработкой программного обеспечения, информационно-коммуникационными технологиями осуществляются за счет средств Фонда поддержки инновационного развития и новаторских идей при Министерстве инновационного развития Республики Узбекистан;

финансовое содержание Диспетчерской службы покрывается в пределах бюджетных средств, ежегодно выделяемых Министерству по чрезвычайным ситуациям Республики Узбекистан.

4. Министерству по чрезвычайным ситуациям Республики Узбекистан совместно с Государственным комитетом по инвестициям и Министерством финансов, принять необходимые меры по привлечению льготных кредитов (займов) и грантов зарубежных государств, международных финансовых организаций и других внебюджетных средств для реализации задач, исходящих из настоящего постановления.

5. Министерству здравоохранения Республики Узбекистан:

в месячный срок совместно с Обществом глухих Узбекистана представить кандидатуры, владеющих языком жестов специалистов в Министерство по чрезвычайным ситуациям Республики Узбекистан для укомплектования диспетчерской службы;

в трехмесячный срок создать базу персональных данных лиц
с инвалидностью по слуху
и речи;

6. Министерству по чрезвычайным ситуациям Республики Узбекистан:

в месячный срок обеспечить приведение действующей структуры министерства в соответствие с настоящим постановлением, определить конкретные задачи и функции Диспетчерской службы;

в двухмесячный срок совместно с Министерством внутренних дел, Министерством здравоохранения, Министерством жилищно-коммунального обслуживания утвердить регламент приема обращений Диспетчерской службой;

в трехмесячный срок принять меры по размещению, обустройству
и решению других организационных вопросов для обеспечения полноценного функционирования Диспетчерской службы с учетом специфики ее деятельности;

в шестимесячный срок совместно с Министерством инновационного развития и Министерством развития информационных технологий и коммуникаций разработать информационную систему, предусматривающую взаимодействие лиц с инвалидностью по слуху и речи с экстренными оперативными службами, с учетом предоставления услуг на безвозмездной основе, в том числе и при использовании сервисов мобильной связи;

7. Контроль за исполнением настоящего постановления возложить
на заместителя Премьер-министра Республики Узбекистан А. Абдухакимова, советника Президента Республики Узбекистан А. Абдувахитова.

 

         Президент

Республики Узбекистан                                                                             Ш. Мирзиёев

Лойиҳа

Ўзбекистон Республикаси Президентининг Қарори

 

Эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларни ижтимоий қўллаб-қувватлаш учун диспетчерлик хизматини ташкил этиш тўғрисида

         Халқаро тажрибаларни таҳлил қилиш шуни кўрсатмоқдаки, дунёнинг кўплаб ривожланган мамлакатларида (Австралия, Буюк Британия, АҚШ, Россия ва бошқалар) имконияти чекланган шахсларга хизмат кўрсатиш бўйича тегишли хизматлар фаолият юритмоқда. Бу ўша мамлакатларнинг ногиронларига ҳуқуқий, иқтисодий, ижтимоий ва бошқа ҳақ-ҳуқуқларини халқаро талабларга мос келадиган даражадаги шарт-шароитларни яратишга ҳар жиҳатдан қодирлигини кўрсатади. Шундай экан, Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг “Ногиронлар ҳуқуқлари тўғрисида”ги конвенциясига
(2006 йил 13 декабрь) кўра, унда иштирок этувчи давлатлар имконияти чекланган шахсларнинг соғлом фуқаролар каби ҳаётдаги жисмоний эхтиёжлардан тенг равишда фойдаланишлари учун етарли чора-тадбирларни амалга оширишлари керак (ахборот, алоқа ва электрон хизматлар).

         Айни пайтда республикамизда эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронлар сони 21 мингтани ташкил этади. Кар ва эшитишда нуқсони бор болалар учун 14 та ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар фаолият юритмоқда, уларда 4350 дан ортиқ ўқувчилар таълим олмоқда.

         Ногиронлиги бўлган бундай тоифадаги шахслар, айниқса, туғма (тўлиқ) карлар ижтимоий ҳимояга энг муҳтожлардан ҳисобланади. Эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларнинг асосий алоқа воситаси имо-ишора орқали сўзлашиш ҳисобланади. Бундан ташқари, эшитиш функциясининг ривожланмаганлиги, одатда бошқа касалликлар билан ҳам боғлиқ, яъни эшитишда нуқсони бор ногиронларнинг кўпчилигида нутқ функциянинг бузилиши ҳам мавжуд бўлади.

         Шу билан бирга, ушбу тоифадаги шахсларни ҳимоя қилишда қатор тизимли муаммолар ва камчиликлар мавжудлиги ижтимоий ҳимоянинг самарали амалга оширилишига ва уларнинг ҳуқуқларини тўлиқ ҳимоя қилишга тўсқинлик қилмоқда.

         Эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронлар ҳаётда оғир вазиятга тушиб қолганида шошилинч оператив хизматларни (ўт ўчириш хизмати, милиция хизмати, тез тиббий ёрдам хизмати, газ тармоғи авария хизмати, қутқарув хизмати) мустақил равишда чақириш имконига эга эмаслар. Чунки бу тоифа ногиронлар мулоқот учун видеоалоқа коммуникация технологияларидан, қисқа матнли хабарлар (SMS), факсли хабарлардан фойдаланиладилар. Шошилинч оператив хизмат ходимлари эса чақириқ қўнғироқларини анъанавий оддий телефонлар орқали қабул қилади. Ушбу муаммо эшитиш ва нутқида нуқсони бор шахсларни ахборот ресурсларидан тўлақонли фойдаланиш ҳамда уларни соғлом шахслар билан мулоқот қилиш имконияти орқали ҳаёт шароитларига мослаштириш тизимини яратиш ва такомиллаштиришни талаб қилади.

         Эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларнинг коммуникатив эҳтиёжларини қондирадиган замонавий алоқа воситалари таҳлилига асосланиб, жамиятдаги эшитиш имконияти чекланган инсонларни ижтимоий интеграциялашга қаратилган бугунги кунда қўлланилаётган энг яхши дастурлар ва амалий ишлардан келиб чиқиб, Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 1 декабрдаги “Ногиронларни давлат томонидан қўллаб-қувватлаш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги 5270-сонли фармонига мувофиқ:

         1. Ўзбекистон Республикаси Инновацион ривожланиш вазирлиги, Фавқулодда вазиятлар вазирлиги ва Соғлиқни сақлаш вазирлигининг таклифлари асосида Фавқулодда вазиятлар вазирлиги таркибида эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларга шошилинч хизмат кўрсатиш бўйича Диспетчерлик хизматини (кейинги ўринларда Диспетчерлик хизмати деб юритилади) ташкил этиш, қўшимча равишда 22 та штат бирлиги ажратиш, шундан 2 таси – оддий аскар ва сержантлар таркибига мансуб ҳарбийлардан, 20 таси ҳодимлардан иборатлиги тўғрисида таклифига розилик берилсин.

         Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлигига, Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги билан келишган ҳолда, келиб тушаётган хабарлар ва мурожаатларни ҳисобга олиб Диспетчерлик хизматининг белгиланган штат сонига ўзгартиришлар киритиш ҳуқуқи берилсин.

         2. Диспетчерлик хизматининг асосий вазифаси этиб эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронлардан мурожаатларни қабул қилиш
(101, 102, 103, 104, 1050) ва шошилинч хизматларни мувофиқлаштирган ҳолда тезкор жавоб бериш белгилансин.

         3. Белгилансинки:

         Диспетчерлик хизматини ташкил этиш билан боғлиқ дастлабки харажатлар, яъни замонавий алоқа воситаларини (сервер ускуналарини) ўрнатиш, ахборот-коммуникация технологиялари билан таъминлаш, дастурий таъминотни ишлаб чиқиш Ўзбекистон Республикаси Инновацион ривожланиш вазирлиги қошидаги Инновацион ривожланиш ва новаторлик ғояларини қўллаб-қувватлаш жамғармаси маблағлари ҳисобига амалга оширилсин.

         Диспетчерлик хизматининг кейинги таъминот харажатлари Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлигига ҳар йили бюджетдан ажратиладиган маблағлар ҳисобига қоплансин.

         4. Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлиги,
Молия вазирлиги ва Инвестициялар бўйича давлат қўмитаси билан биргаликда мазкур қарордан келиб чиқадиган вазифаларни бажариш учун имтиёзли кредитлар (займлар)ни ва хорижий давлатлар грантларини, халқаро молия ташкилотларини ва бюджетдан ташқари бошқа маблағларни жалб қилиш бўйича зарур чора-тадбирларни кўрсин.

         5. Ўзбекистон Республикаси Соғлиқни сақлаш вазирлиги:

         бир ой муддатда Ўзбекистон Республикаси Карлар уюшмаси билан ҳамкорликда Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлигига Диспетчерлик хизмати таркибини шакллантириш учун имо-ишора тилида сўзлашадиган мутахассисларни ва ҳодимларни тақдим этсин.

         уч ой муддатда диспетчерлик хизматида эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларнинг шахсий маълумот базасини яратиш ишларини амалга оширсин.

         6. Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлиги:

         бир ой муддатда Диспетчерлик хизматининг мавжуд структурасини мазкур қарорга мувофиқлигини таъминлаган ҳолда, асосий вазифалари ва функцияларини аниқлаб, штат таркибини тасдиқласин;

         икки ой муддатда Ички ишлар вазирлиги, Соғлиқни сақлаш вазирлиги, Уй-жой ва коммунал хизмат кўрсатиш вазирлиги билан биргаликда Диспетчерлик хизматига мурожаатларни қабул қилиш регламентини тасдиқласин;

         уч ой муддатда Диспетчерлик хизмати фаолиятини тўлақонли таъминлаш учун, ўзига хос хусусиятларини ҳисобга олган ҳолда унинг самарали ишлаши таъминлаш учун жойлаштириш, қайта жихозлаш ва бошқа ташкилий масалалар билан боғлиқ вазифаларни ҳал қилиш чора-тадбирларни кўрсин;

         олти ой муддатда Инновацион ривожланиш вазирлиги, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларни ривожлантириш вазирлиги билан биргаликда эшитиш ва нутқида нуқсони бор ногиронларни шошилинч оператив хизмат вакиллари билан алоқасини таъминлаши ва уяли алоқа сервис хизматларидан бепул фойдаланиши учун сервис ахборот тизимини ишлаб чиқсин;

                7. Мазкур қарорнинг ижросини назорат қилиш Ўзбекистон Республикасининг Бош вазири ўринбосари А. Абдухакимов ва Ўзбекистон Республикаси Президентининг маслаҳатчиси А. Абдувахитов зиммасига юклансин.

 

         Ўзбекистон Республикаси

Президенти                                                                                                  Ш. Мирзиёев

Общие предложения